Julens traditioner
Julepynt

Når vi pynter juletræ, er hjerter, engle, kugler og stjerner faste gengangere. De har alle en symbolsk betydning, som minder om julens kristne budskab.

Stjernen i træets top skal minde om Betlehemsstjernen, der lyste over stalden, hvor Jesus blev født, og viste de tre vise mænd vej

Julen er hjerternes fest. Gud viste sin kærlighed til mennesket gennem Jesus´ fødsel, og vi fejrer ofte jul med dem, vi elsker

Jakobsstigen skal minde om Jakob i Det Gamle Testamente, som drømte, at himlen åbnede sig, og engle gik op og ned mellem himmel og jord.

Engle er hentet fra juleevangeliets fortælling om hyrderne på marken, som blev overrasket af engle på nattehimlen

Stjerner skal minde om nattehimlen over stalden i Betlehem; særligt ledestjernen som de tre vise mænd fulgte

Kuglen har form som kloden og symboliserer, at Jesus blev født som hele verdens frelser

Juletræet

Juletræet kom til Danmark fra Tyskland først i 1800-tallet. Fra midten af 1800-tallet kom det også ind i kirkerne, hvor det som regel er tændt ved alle gudstjenester og kirkelige handlinger i juletiden. Tidligere blev juletræet stående til Helligtrekongersaften, som traditionelt markerer afslutningen på juletiden.