Helligtrekonger
Valentinsdag

Valentinsdag den 14. februar er en gammel kristen helgendag. Efter amerikansk og engelsk forbillede er kirker i Danmark også begyndt at markere dagen med særlige gudstjenester.

En legende fortæller, at Valentin forelskede sig i sin fangevogters datter og fik smuglet et brev ud til hende underskrevet din Valentin.

Sankt Valentin

Legenden fortæller, at Valentin kom til Rom i år 270 for at støtte de kristne, som dengang blev forfulgt af kejser Claudius. Snart blev Valentin dog selv fængslet og skulle tjene hos en fornem familie, som havde en blind datter. Valentin helbredte datteren ved bøn, og hele familien omvendte sig til kristendommen.

Valentinskort

Da Valentin havde omvendt familien, fængslede kejseren ham og dømte ham til døden. Før sin død forelskede Valentin sig i fangevogterens datter, og det lykkedes ham at smugle et kærlighedskort ud til hende. Det blev det allerførste Valentinskort.

Valentinsdag i Danmark

Valentinsdag er ikke en officiel højtidsdag i Danmark. De senere år er Valentinsdag og dens traditioner blevet kendt i Danmark blandt andet gennem amerikanske og engelske film. En del danske kirker er begyndt at fejre dagen f.eks. med tematiske gudstjenester om venskab og kærlighed eller særlige gudstjenester for årets brudepar.