Nyheder
Nyheder

Prisbelønnet undervisningsmateriale kaster lyd over læringen

I det nystartede skoleår kan skolebørn landet over lære bibelens historier bedre at kende gennem leg med lyd. Det populære projekt ”Lydspor” fra Folkekirkens Skoletjeneste gentager nu succesen i endnu flere klasser.

Igen i år skal folkeskoleelever landet over lave bibelske lydfortællinger i projektet "Lydspor" fra Folkekirkens Skoletjeneste. Billedet er fra animationsfilmen LYDBØLGE, som eleverne ser i starten af projektet.

Dorthe Wolff

Hvilken musik kan beskrive, hvordan Moses havde det i sivkurven? Eller hvordan Jonas havde det i hvalens bug? Det er sådanne spørgsmål, en masse folkeskoleelever igen i år arbejder med for at lære bibelens historier bedre at kende, når kristendomskundskab står på skoleskemaet. Det sker igennem projektet ”Lydspor”, der udbydes af Folkekirkens Skoletjeneste.

Projektet var blandt de nominerede i kåringen af Danmarks bedste undervisningsmiddel, da Danmarks Læringsfestival løb af stablen i Bella Centret den 15. marts i år. Her modtog ”Lydspor” en delt andenplads og fik derfor del i de 105.000 kr., prisen lyder på.

LÆS OGSÅ Utraditionel undervisning populær hos elever og lærere

Lækkert projekt med hoved, hjerte og hænder

Ud over tilkendegivelsen ved prisuddelingen viste ”Lydspor” sig også i praksis at være så godt, at man i år har valgt at videreudvikle projektet. Derfor er det i år ikke kun landets 1.-3. klasser, der får glæde af projektet, men nu også eleverne i 4.-6. klasse. En af de lærere, der har god erfaring med ”Lydspor” i indskolingen, er Hanne Amby:

- Det var et meget lækkert materiale at arbejde med, og man vidste bare, at det blev en god time, når man gik i gang med det. Vi blev også inviteret ned i kirken for at snakke med præsten, som gav eleverne forskellige lyde, de skulle lytte til og ud fra det gætte en bibelhistorie. Det var dejligt, at hele kirkerummet blev brugt, og børnene måtte gå rundt uden sko og lægge sig på kirkebænkene. Jeg kan godt lide, når undervisningen på den måde bliver holistisk, så man får brugt både hoved, hjerte og hænder. Det spiller bare, fortæller Hanne Amby, der til dagligt underviser i kristendom, dansk og historie på Hadsten Skole.

Når eleverne er tilbage på skolebænken, skal de bruge deres erfaringer fra kirken og oplevelsen af kirkeorgelet til at sætte lyd på bibelens historier. Det sker på en IT-platform, hvor de kan sammensætte deres egen lydfortælling af effektlyde og stumper af orgelmusik.

LÆS MERE om Folkekirkens Skoletjeneste

Per Vers rapper Luther

Folkekirkens Skoletjeneste udvikler hvert andet år et nyt, landsdækkende projekt, og i efteråret 2017 vil projektet handle om reformationen i forbindelse med 500-året for Martin Luthers opslag af de berømte teser på kirkedøren i Wittenberg. Det nye projekt skal køre på mellemtrinnets 5. og 6. klasse og kommer blandt andet til at byde på tegnefilm, dogmeteater og en rapudgave af Luthers salmer.

Folkekirkens Skoletjeneste har nemlig indgået et samarbejde med den kendte rapper Per Vers, der nyfortolker fire af Luthers salmer. Indspilningen af den moderne lutherrap skal få eleverne til at engagere sig i Luthers salmer og – ligesom resten af projektet – give en forståelse for, hvad Luther har betydet for os i dag. 

Om Folkekirkens Skoletjeneste


  • Folkekirkens Skoletjeneste udbyder undervisningsforløb og kurser til grundskolens elever og lærere
  • Formålet med Folkekirkens Skoletjeneste er at styrke samarbejdet mellem lokale kirker og skoler (præster og lærere) om undervisningsmæssige opgaver på skolens præmisser.
  • I projekterne kombineres faget kristendomskundskab med mindst et andet fag. I ”Lydspor” er det fagene kristendomskundskab og musik, der forenes
  • I tidligere projekter har landets folkeskoleelever lært om Darwin i forløbet Tro og Viden og i H.C. Andersen-året lærte eleverne om H.C. Andersens eventyr og bibelens lignelser
  • Da den danske folkeskole er en ikke-forkyndende institution, er udbuddene fra Folkekirkens Skoletjeneste udarbejdet efter samme præmis, så alle skoleelever kan deltage i projekterne
  • Længden på projekterne fra Folkekirkens Skoletjeneste varierer, men ”Lydspor” forløber over 10-12 lektioner
  • I projektet "Lydspor" starter eleverne med at se animationsfilmen LYDBØLGE, der er inspireret af Jan Kjærstads roman Forføreren. I filmen sidder drengen Jonas inde i orgelhuset og 'spilles hel' efter stor sorg, da hans far spiller Bach for ham. Se filmen på Lydspors hjemmeside