Hvad er kirkebryllup?
Vielse udenfor kirkens rum

Vielse uden for kirkens rum

Drømmer I om at blive viet på et sted, som betyder noget særligt for jer? Eller vil I gerne vies i jeres have eller hjem?

Det er muligt for brudepar at blive kirkeligt viet uden for kirkens rum, når særlige betingelser er opfyldt. Hvis I som brudepar har en særlig tilknytning til et sted og jeres præst kan godkende det, kan vielsen foregå uden for kirken.

Ønsker man at blive viet udendørs er det nødvendigt at have en nødplan, i tilfælde af at regnen siler ned. Derfor har præsten og parret altid en eller flere forberedende samtaler før brylluppet for at planlægge, hvad der skal ske.

Samme ritual som i kirken

Selvom brylluppet foregår i det fri eller måske hjemme hos jer selv, så anvendes det samme vielsesritual som ved et bryllup i kirken. Det vil altså være en højtidelighed med salmer, bibellæsninger, velsignelsen og tale til brudeparret.

Præsten velsigner brudeparret. Det er en del af ritualet ved en kirkelig vielse, også selvom den foregår uden for kirkerummet.

Gammel tradition

Det er faktisk ikke første gang, at danske par kan blive kirkeligt viet uden for kirken. I 1500- og 1600-tallet var det nemlig almindeligt, at præsten viede brudeparrene i deres hjem.

Kontakt jeres præst, hvis I gerne vil vies hjemme eller på et sted, som I har en særlig tilknytning til.

Find din kirke

Sankt Johannes Sogn