Allehelgen
Salmedigter: Død og opstandelse er livets grundsten

Salmedigter: Død og opstandelse er livets grundsten

Gravsten er interessante, fordi det er de sidste ord fra de døde til de levende, siger Daniel Øhrstrøm. Han har skrevet en samling salmer, der tager udgangspunkt i 32 gravsten, som han kalder eksistentielle testamenter

Daniel Øhrstrøm er til daglig journalist på Kristeligt Dagblad. Udover salmesamlingen har han stået bag flere bogudgivelser, deriblandt "Fangekoret" og "Den forbudte frelse"

Jens From Lyng

De sociale medier har betydet, at vi hele tiden kan komme til orde. Men de har også gjort ordene flygtige, og derfor er der noget dybt fascinerende ved ord, der bliver mejslet i sten. Det mener Daniel Øhrstrøm, som er digteren bag en salmesamling med navnet ”Det bedste er i vente”, der tager udgangspunkt i netop inskriptionerne på gravsten.

- De er en slags eksistentielle testamenter. De sidste ord fra en afdød til de levende, hvor det, man tror på, er kogt ned til en sætning på en sten, siger han.

Morfarens gravsten gjorde indtryk

Daniel Øhrstrøm på 36 år begyndte at blive interesseret i gravord, da hans morfar, Anton Øhrstrøm, døde i 2001. På morfarens gravsten står bibelverset ”Glæd jer altid i Herren” fra Filipperbrevet 4, 4 i Det Nye Testamente.

- Det var min morfars livsmotto, og jeg synes, at det er en fin lille forkyndelse i sig selv. At man skal holde fast i troen og glæden, siger Daniel Øhrstrøm, som til daglig er journalist på Kristeligt Dagblad. Efter at have læst denne inskription fik han idéen til at skrive salmer med udgangspunkt i gravtekster.

SE OGSÅ: Gravsteder spejler vores kultur

Og tidligere i år kom så samlingen ”Det bedste er i vente”. Her er salmerne inspireret af blandt andre H.C. Andersens, Etta Camerons og Svend Aukens gravsteder. Samlingens titel er oversættelsen af ordene på Frank Sinatras gravsten ”The best is yet to come”.

- Det er jo er fantastisk håb, at det bedste er i vente efter døden, og at livet derfor ikke slutter ved gravstenen. Men det er også en dejlig håbefuld livsfilosofi at leve efter her på Jorden, når man tør tro på, at det bedste er i vente - både i livet og efter døden. Hvis man tænker sådan, bliver opstandelsen relevant hver gang glæden genopstår i livet, siger han.

Opstandelse før og efter døden

Man skal nemlig, ifølge salmedigteren, forstå opstandelsen som noget, der foregår hele tiden og ikke bare efter døden.

- Genopstandelsen er livets DNA, som jeg skriver i en salme. For opstandelse er syet ind i livet. Du ser små tegn på det overalt. Natten bliver til dag, efteråret bliver til forår og der er hele tiden skønhed at finde som små glimt af Himlen, siger han.

SE OGSÅ: Allehelgen er en genopdaget højtid

At opstandelse er at finde overalt blev konkret for Daniel Øhrstrøm, da han for en måned siden fik sin tredje søn. Han har fået mellemnavnet Anton – opkaldt efter Daniel Øhrstrøms morfar med den glade gravsten.

Ser opstandelsen i sin nyfødte

- Jeg mindes min morfar, når jeg ser på min baby, som også lader til at have arvet min morfars mildhed. Det bliver i sig selv en form for opstandelse her i livet. Når jeg står og ser på min morfars gravsten på Herlev Kirkegård, bliver jeg også mindet om, at min morfar troede på, at vi skulle ses igen i Himlen. Og det håb deler jeg.

Dette håb fylder meget i Daniel Øhrstrøms salmeprojekt. For uden tro på opstandelse, er der dybest set ingen trøst ved at gå ture på kirkegårde, siger han.

SE OGSÅ: Til allehelgen mindes vi de døde

- I 'Påskeblomst' skriver Grundtvig: "kan de døde ej opstå, intet har vi at betyde." Det er jeg enig i. Det er påskemorgen, der slukker sorgen over, at vi skal dø. Og derfor er opstandelseshåbet vigtigt. Håbet om evigheden giver nuet mening, siger han.

Hør nummeret "Elsket og savnet" og læs teksten til "Glæd jer altid i Herren", der er inspireret af ordene på Daniel Øhrstrøms morfars gravsten.