Børn og unge
Kirken rykker ud

Er der fart på fritiden med festivalbesøg, byture og udlandsrejser? Er der ikke lige tid til at tage i kirke søndag formiddag?

Det behøver du heller ikke for at møde en præst! Folkekirken møder dig, hvor du er, og har masser af lokale tilbud uden for kirkemurene.

Arrangementerne varierer fra landsdel til landsdel, men du kan læse om et udsnit af dem her.

Kirken på festival

Folkekirken er somme tider med på sommerens festivaler.

Her fungerer festivalkirken som et åndehul, og her er ro til fordybelse og til en snak med præsten eller de andre festivaldeltagere.

Du kan sikkert få en kop kaffe og et stykke kage, og nogle gange kan du også få ladet din mobiltelefon op. Præsterne kan arrangere koncerter, højtlæsning, lystænding, gudstjenester i en anderledes form og meget andet under festivalen.

Billedgalleri: Folkekirken på Nibe Festival

Folkekirken i Aalborg Stift på Nibe Festival 2014. Her er festivalpræsten og en af de besøgende i kirketeltet fotograferet sammen. Det var niende år i træk, at Folkekirken i Aalborg Stift var på Nibe Festival.

Inspireret af Jesus, der vasker disciplenes fødder, kunne de, som havde lyst, få vasket de beskidte festivalfødder af præster og frivillige i folkekirkens telt.

Folkekirkens telt på årets festival. Teltet havde åbnet døgnet rundt og bød på livemusik, lystænding, fodvask, hygge med brætspil og meget andet.

Et fyldt kirketelt på Nibe Festival 2014. De besøgende hygger med brætspil og livemusik i teltet, imens det regner udenfor.

På festivalen var kærlighed temaet i folkekirkens telt. Derfor delte præsterne gratis kondomer ud med budskabet om, at festivalgæsterne skulle passe på hinanden.

Festivalgæsterne kunne skrive sedler med navne og hilsner, som de bagefter hængte på 'livstræet' i folkekirkens telt på Nibe Festival 2013.

Ung i udlandet

Når du rejser ud, rejser folkekirken med.

Danske Sømands- og Udlandskirker (DSUK) er folkekirken i udlandet, som har kirkelige, sociale og kulturelle tilbud til alle med relationer til Danmark.

DSUK har ungdomsrådgivere ved kirkerne i London, New York, Sidney, Singapore, Hong Kong, Paris, Rotterdam og Bruxelles. Ungdomsrådgiverne hjælper dig med at falde godt til, og du får en tryg base at udforske det nye land fra.

Læs mere på dsuk.dk

Ungdomspræster

Ungdomspræsterne møder dig, hvor du er.

I nogle byer kan du møde ungdomspræsten på gaden eller i nattelivet, imens andre ungdomspræster besøger folkeskoler og ungdomsuddannelser for at tale med eleverne eller at undervise i temaundervisning. På de videregående uddannelser finder der særlige studenterpræster.

Ungdomspræsterne arbejder på mange forskellige måder, men fælles for dem alle er, at de står til rådighed, hvis du har lyst til at tale med en præst.

Du kan læse mere om ungdomspræsterne her.

Du kan finde en oversigt over ungdomspræsterne her.

Gudstjenester for unge

Flere steder arrangerer kirkerne særlige gudstjenester for unge, hvor formidlingen eksempelvis sker gennem musik. Mange bands arbejder med store og eksistentielle temaer i deres tekster, som egner sig rigtig godt til en gudstjeneste.

Temaet kan sammenkædes med bibelfortælling, en fri prædiken og måske et dramastykke, film eller dans.

I mange sogne lader man også de unge planlægge gudstjenesten. Det kan være en del af konfirmationsforberedelsen eller et samarbejde med sognets ungdomsorganisationer.