Børn og unge
Ungdomspræster

Folkekirken har en lang række præster, som har et særligt fokus på unge.

Ungdomspræsterne arbejder på mange forskellige måder, men fælles for dem alle er, at de står til rådighed, hvis du har lyst til at tale med en præst.

I nogle byer kan du møde ungdomspræsten på gaden eller i nattelivet, imens andre ungdomspræster besøger folkeskoler og ungdomsuddannelser for at tale med eleverne eller at undervise i temaundervisning. På de videregående uddannelser finder der særlige studenterpræster.

Flere ungdomspræster laver også event-arbejde, hvor de arrangerer rockgudstjenester, konfirmandtræf eller natkirke.

Nogle er ungdomspræster på fuld tid og andre arbejder som ungdomspræster samtidig med, at de er sognepræster.

Billedgalleri: Ung i folkekirken

Konfirmander fra otte nordjyske sogne samlet til gospelworkshop under ledelse af Joachim Hejslet. Dagen sluttede med en koncert i kirken for forældre og familie.

En af folkekirkens ungdomspræster sammen med et par glade festivalgæster ved Folkekirkens Kirketelt på Nibe Festival. Kirketeltet er et åndehul, hvor man kan komme og hænge ud, få noget at drikke og snakke med en præst eller en af de mange frivillige. I 2015 har Folkekirken i Aalborg Stift 10 års jubilæum på festivalen.

En af folkekirkens ungdomspræster holder andagt i Kirketeltet på Nibe Festival.

600 konfirmander samlet til freestylegudstjeneste i Gug Kirke. Temaet for gudstjenesten var 'Reality – bag facaden'. Gudstjenesten indeholdt blandt andet freestylerap og forskellige aktiviteter i kirkerummet.

Et par festivaldeltagere på Nibe Festival og en af folkekirkens ungdomspræster i en samtale om døden.

Ved Open By Night i Skanderborg var folkekirken repræsenteret med et telt. Her bød byens ungdomspræst på et varmt måltid og en snak med de unge. På billedet er rapperen Mathias i gang med at rappe foran kirkens telt.

Professor i teoretisk højenergifysik Holger Bech Nielsen taler for 1000 elever til ungekonference 'Viden og Tro'. Konferencens formål var at inspirere til samtaler inden for det klassiske spændingsfelt mellem viden og tro.

400 nordjyske konfirmander samlet til et stort konformandevent, hvor et af temaerne var døden. Her taler konfirmanderne med en bedemand om, hvordan begravelser og bisættelser foregår.

Halloween-gudstjeneste i Vive Kirke. 200 konfirmander får en uhyggelig oplevelse i og omkring kirken.

Rockgudstjeneste i Aalborg. Julens forhistorie blev fortalt med musik af blandt andre Jokeren, U2, Meat Loaf, Queen, Eurytmic og Nephew spillet af bandet 'Bruuns Kapel'.

En af folkekirkens studenterpræster i samtale med en studerende. Der er studenterpræster til rådighed på de større videregående uddannelsesinstitutioner.

Mathilde Falch spiller til konfirmandgudstjeneste i Nørresundby Kirke. Imellem numrene fortalte hun de mange fremmødte konfirmander om sin egen ungdom præget af alkohol, anoreksi og psykisk sygdom.

Kontakt præsten

Hvis du gene vil i kontakt med en ungdomspræst, kan du finde en oversigt over ungdomspræsterne her.

Husk at du også altid er velkommen til at kontakte din lokale sognepræst.

Kontaktoplysningerne på din lokale sognepræst kan du søge frem her.

Styrker arbejdet med unge

Folkekirkens ungdomspræster arbejder hele tiden på at blive dygtigere til at være præster for unge.

Derfor sidder der en ungdomspræst fra hvert af landets 10 stifter i 'Samtaleforum unge og kirke, også kaldet SUK.

'Samtaleforum Unge og Kirke' er et landsdækkende netværk, som arbejder med at styrke forholdet mellem unge og kirken.

Du kan læse mere om SUK her.