Vandrende læsekreds
- om valg

Ressourcebank
Af biblioteksleder på Odsherreds Biblioteker Jesper Bertelsen

Vandrende læsekreds - en måde at kombinere frisk luft, motion og læseoplevelser med hyggeligt samvær. Her er en beskrivelse af en vandrende læsekreds over fire gange om emnet valg – valg i familien, i arbejdslivet og helt grundlæggende i tilværelsen.

På forhånd har deltagerne læst dagens bog eller ved første møde: magasinet folk&kirke. Vi mødes på biblioteket til en lyn-booktalk, hvor dagens vært giver en hurtig introduktion til dagens magasin eller bog og lægger op til diskussion. Diskussionen foregår ikke på biblioteket, men på en planlagt vandretur på en times tid. Deltagerne bliver sendt afsted to og to med en lille lamineret samtalemenu med forslag til samtaleemner i dagens bog. Når vandreturen er slut, mødes vi igen på biblioteket til en kop kaffe, et stykke brød og en opfølgning på dagens bog eller magasinet.

Vandreturen indledes med først tre minutter til den ene og så til den anden om, hvad der har gjort mest indtryk i det læste. Derefter er der fri samtale, hvor man kan hente inspiration fra samtalemenuen eller lade samtalen flyde frit.

1. Dagens magasin er Folk&kirke 2020: Valg

Lyn-intro (f.eks. ved byens præst): Kristendommen er ikke udelukkende noget, der foregår ved gudstjenester i kirken; det er også en måde at se på verden på. Folk&kirke er et årligt magasin, der deltager i den samtale, der i forvejen er på dagsordenen i samfundet, og det kristne perspektiv er kun ét af perspektiverne på emnet.

Samtalemenu:

• Fortæl om det, der har gjort mest indtryk på dig ved at læse magasinet.
  • Hvad kan man selv vælge i tilværelsen, og hvad kan man ikke vælge?
  • Er kærlighed noget, man vælger?
  • Kommer der aldrig noget godt ud af at fortryde et valg, eller bliver man bedre i stand til at træffe gode valg fremover, hvis man tillader sig selv at fortryde?
  • Hvad synes du om de tre ret store valg for en bedre verden, der bliver fortalt om i magasinet (ikke at få børn, at sætte alt ind i kampen for dyrevelfærd og at opgive en fast bolig for at kunne skrive om livet i Afrika)? Skal man vælge til fordel for fællesskabet eller for sig selv?
  • Har tro og valg noget med hinanden at gøre?

2. Dagens bog er Svend Brinkmann: Hvad er et menneske?

Lyn-intro: Svend Brinkmann har været psykologiens rockstjerne, siden han brød igennem med bogen Stå Fast i 2014. Han er professor på universitet og har skrevet lange akademiske værker, men det er hans talent for folkelig formidling, der har gjort ham til en markant skikkelse i Danmark. Hvad er et menneske? har form som en roman, men skal læses som formidling af en grundlæggende filosofisk diskussion om, hvad meningen med tilværelsen er, og hvilke valg man skal tage i den forbindelse.

• Fortæl om det, der har gjort mest indtryk på dig ved at læse bogen.
  • Hvilke valg har Andreas’ farmor og hans mor foretaget i deres liv? Hvorfor virker det til, at han føler sig tættere på farmoren end på sin mor?
  • Hvilke valg har Andreas selv truffet? Ændrer det sig i løbet af hans rejse?
  • Har du selv været på ’dannelsesrejse’? Hvad gør sådan en – indre eller ydre – rejse for evnen til at vælge, hvordan man vil leve sit liv?

3. Dagens bog er Malene Lei Raben: Fruen

Lyn-intro: Malene Lei Raben har haft et travlt liv som blandt andet klummeskribent, karriereadvokat og chef for tv2. Men i 2017 meldte hun ud i en klumme i Politiken, Kontorlivet fik mine bedste år. Nu går jeg på ferie - for evigt, at hun nu trak sig tilbage fra arbejdslivet. Klummen blev mødt af hård kritik, og Raben blev blandt andet skældt ud for at være forkælet og egoistisk. To år senere kom romanen Fruen, der er en personlig fortælling om de konsekvenser, hendes forældres livsvalg har haft for hende.

• Fortæl om det, der har gjort mest indtryk på dig ved at læse bogen.
  • Hvilke valg har de to forældre taget i deres liv, og hvilke konsekvenser har det haft – for dem selv og andre?
  • Hvad betyder tiden – 1970’erne – for valgene. Ser samfundet anderledes ud i dag?
  • Hvilke valg tager Malene igennem bogen og i slutningen, da hendes mor er døende? Hvad tænker du om hendes omsorg for til sidst?
  • Har du selv taget (små eller store) valg, der har haft konsekvenser for andre?
  • Er det i orden at vælge at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet i en ung alder for at leve et andet liv?

4. Dagens bog er Morten Albæk: Ét liv, én tid, ét menneske.

Lyn-intro: Lykkeundersøgelser viser gang på gang, at danskerne er blandt de lykkeligste i verden. Men på samme tid er vi stærkt belastede af angst, depression og stress, så lykke eller tilfredshed er åbenbart ikke nok til at holde os raske. Det har filosoffen Morten Albæk skrevet en bog om, en bog, der skal få os til at vælge et klogere og mere meningsfuldt liv.

• Fortæl om det, der har gjort mest indtryk på dig ved at læse bogen.
  • Morten Albæk skriver i forordet om forskellen på lykke, tilfredshed og meningsfuldhed. Diskuter forskellen på de tre begreber. Giver forskellen mening i dit eget liv
  • Morten Albæk mener, at sondringen mellem arbejdsliv og privatliv er kunstig – vi har kun ét liv. Skelner du selv mellem arbejde og fritid?
  • Hvilke valg kan man træffe for at opleve mere meningsfuldhed?