Julens dage
Nytårsdag
Nytårsdag bliver markeret med en nytårsgudstjeneste i de fleste kirker.

Nytårsdag

Nytårsdag bliver markeret med en gudstjeneste til sædvanlig tid i de fleste kirker. Mange af os foretrækker at tilbringe nytårsmorgen på langs, og derfor er mange kirker begyndt at fejre midnatsgudstjenester nytårsaften eller eftermiddagsgudstjenester nytårsdag.

Nytår i kirken

Nytåret handler også i kirken om at sige farvel til det gamle år og se frem mod et nyt. Her bliver dagen markeret med en bøn, hvor vi siger tak for det gamle år og beder for det nye år. Hvert andet år handler prædikenen om Fadervor.

Den før-kristne nytårsfest

Vikingernes nytårsfest var vintersolhvervsfesten d. 25. december, som fejrede, at årets hjul igen begyndte at dreje mod lysere tider. Da kristendommen kom til Danmark, begyndte man også at fejre Jesus’ fødselsdag til vintersolhverv. Julefesten blev dog ved med også at være en nytårsfest indtil en kalenderreform i 1575 fastslog, at årets første dag var 1. januar.