Ingen tomme kirker i Viborg Stift

Man skal lede længe efter tomme kirkebænke i Viborg Stift. Nye tal viser nemlig, at pladsen i gennemsnit optages af 59 besøgende hver gang en kirke holder gudstjeneste.

Viborg Stift har siden april 2013 talt antallet af aktiviteter og besøgende i stiftets kirker. De nye tal omfatter derfor et helt år med jul, påske, pinse og de øvrige helligdage foruden alle hverdagene.

Der har i løbet af et år været afholdt lidt over 17.000 gudstjenester og kirkelige handlinger i stiftets 288 kirker. Her var der i gennemsnit 59 besøgende.

Også de mange kirkelige aktiviteter som babysalmesang, foredrag og koncerter har været rigtig godt besøgt. Samlet set har der været omkring 27.000 folkekirkelige aktiviteter i Viborg Stift det sidste år med et deltagerantal på 49.

Kun 10 gange i løbet af det seneste år har en kirke i Viborg Stift måttet aflyse en gudstjeneste pga. for få deltagere.

Læs også: Flere går i kirke end i biograf

Gudstjenesten er folkekirkens kerneydels

- Tallene understreger gudstjenestens betydning som folkekirkens kerneydelse. Den udbredte opfattelse, at kirkerne står tomme, når der holdes gudstjeneste, holder ikke stik. Folkekirken er en vigtig del af det folkelige liv rundt omkring i stiftets 278 sogne, og der er også stor interesse for kirkens tilbud ugen igennem såsom hverdagsgudstjenester, sogneaftner, kirkekoncerter m.v., fortæller biskop over Viborg Stift, Karsten Nissen.

Formålet med kirketællingen i Viborg Stift er at give såvel offentligheden som menighedsråd og præster et retvisende billede af, hvordan kirkerne bruges.

Fokus på tal

Viborg Stift er ikke de eneste i folkekirken, som i disse år sætter fokus på tal. Også i Københavns Stift og Fyens Stift har man det seneste år talt antallet af kirkegængere. Kort før sommerferien kunne Fyens Stift offentliggøre, at der det seneste år har været 750.000 besøgende i de fynske kirker. Samtidig viste optællinger i København, at stiftets kirker i gennemsnit har 58 besøgene pr. gudstjeneste.

Flere er allerede i gang, og fra næste år vil størstedelen af landets stifter foretage kirketællinger. Samtidig har folkekirken taget initiativ til oprettelsen af et studie- og videnscenter, som skal se nærmere på tallene.

Læs også:

750.000 kirkegængere på Fyn