Præster med særlige opgaver
Korshærspræsten

Folkekirken har 14 korshærspræster fordelt over hele landet.

De står til rådighed for samfundets mest marginaliserede og udsatte mennesker med problemer som misbrug, psykisk sygdom, ensomhed og hjemløshed.

Besøg i væresteder og arresthuse

Korshærspræsterne har deres faste gang i Kirkens Korshærs varmestuer, men der er stor forskel på, hvordan de arbejder.

Nogle har en fast rute gennem byen, hvor de møder borgerne med en kop kaffe og en snak om det, de har lyst til at tale om. Andre holder gadegudstjenester, tager på hjemmebesøg, besøger væresteder, arresthuse og meget andet.

Korshærspræsterne har også helt almindelige præsteopgaver som sjælesorg, vielser og begravelser af Kirkens Korshærs brugere.

Med præsten på gaden

Peder Thyssen er korshærspræst og cykler ugentligt en tur på gaden med kaffebønner og chokoladekiks.

Tag med ham på arbejde i videoen Folkekirken tæt på: Socialt udsatte og hør brugerne fortælle, hvorfor de er glade for præstens besøg.

Folkekirkens 14 korshærspræster arbejder med socialt udsatte. Tag med korshærspræsten på arbejde og hør nogle af brugerne fortælle, hvorfor de er glade for præstens besøg.

Størstedelen af korshærspræsterne er ansat i folkekirken, men stilles helt eller delvis til rådighed for Kirkens Korshær. En del af præsterne fungerer derfor også som almindelige sognepræster ved siden af deres funktion som korshærspræst.

Hvis du vil læse mere om korshærspræsternes arbejde, kan du finde flere informationer hos Kirkens Korshær.