Biskop opfordrer til bøn for flygtninge på søndag

Biskop over Lolland-Falsters Stift opfordrer stiftets præster til at bede for flygtningene ved gudstjenesten på søndag. Se bønnen her.

Biskop over Lolland-Falsters Stift, Steen Skovsgaard, opfordrer nu sine præster til at bede for flygtningene ved gudstjenesten på søndag.

Astrid Højbjerg

Flere hundrede mennesker på flugt krydser i disse dage de danske grænser i håbet om en tryg fremtid i Danmark eller et af vores nordiske nabolande.

En stor del af de mange flygtninge er kommet til Danmark via Rødbyhavn på Lolland.

SE OGSÅ: Biskop: Vi må stå sammen om at hjælpe flygtninge

Nu opfordrer biskop over Lolland-Falsters Stift, Steen Skovsgaard, præsterne i stiftet til at tage den vanskelige situation og flygtningene med i bønnen ved gudstjenesten på søndag.

Til inspiration har han skrevet denne bøn:

Herre vor Gud himmelske far!

Vi takker dig for livet, som du har givet os, og for de gode kår, som vi har fået lov til at leve under. Giv os at bruge dine gaver ret, så vi må være gode og trofaste forvaltere af alt det, som du har betroet os.

I denne tid, hvor verdens nød og mange flygtninge er kommet tæt på vores dagligdag, beder vi dig: Lad os ikke bukke under i frygt, magtesløshed og bekymringer for fremtiden. Tilgiv os, både når vi tror, at vi kan vende ryggen til problemerne, og når vi tror, at vi kan løse alle verdens problemer.

Vi beder for vore politikere, som har et stort ansvar og en stor opgave at løse. Vær hos dem og styrk dem midt i al rådvildhed, så de kan træffe de rigtige beslutninger. Og vær med politiet, som står i forreste linje og skal håndtere den vanskelige opgave med fasthed og menneskelighed.

For kirken og vore menigheder beder vi. Giv os frimodighed og ubekymrethed, så vi midt i al den menneskelige nød tør løfte vore hoveder, og så vi ser din søn Jesus Kristus i de mennesker, som kommer til os i disse dage.

Vi beder for hver enkelt flygtning, for barnet, som vandrer på trætte ben og i udslidte sko, holdt i hånden af bekymrede og bange voksne.

Hold du også selv om dem. Ja, hold os alle fast i ansvaret for hinanden, hold os fast i den indbyrdes kærlighed og hold os fast i håbet om alting genoprettelse.

Herre hør vor bøn!

SE OGSÅ: Flygtninge har brug for hjælp