Lolland-Falsters Stift har fået ny biskop

Resultatet af bispevalget i Lolland-Falsters Stift kom lidt over klokken 11 i dag. Den nye biskop bliver Marianne Gaarden, der er teologisk konsulent i Helsingør Stift.

Marianne Gaarden er med 206 stemmer valgt som ny biskop over Lolland-Falsters Stift. Hun er p.t. teologisk konsulent i Helsingør Stift.

Marianne Luna Røndal

I dag klokken lidt over 11 kom resultatet af bispevalget i Lolland-Falsters Stift. Med 206 stemmer er Marianne Gaarden valgt som stiftets nye biskop.

Christina Rygaard Kristiansen var den anden kandidat til anden runde, og det var tæt løb: Hun fik 201 stemmer.

Marianne Gaarden tiltræder som biskop den 1. september 2017. Den officielle bispevielse af den nye biskop foregår den 10. september i Maribo Domkirke.

LÆS MERE: Bispevalg i Lolland-Falsters Stift

Lidt lavere stemmeprocent til anden runde

415 ud af 470 stemmeberettigede har stemt, hvilket giver en stemmeprocent på 88,3 procent. Stemmeprocenten ved anden runde var dermed lavere end ved første runde af bispevalget, hvor også Poul Joachim Stender og Michael Fagerlund var med i opløbet. Ved første runde var stemmeprocenten på 90,2 procent.

Ved forrige bispevalg i 2005, hvor Steen Skovsgaard blev valgt til stiftets biskop, var stemmeprocenten i anden valgrunde på 93,3 procent.

Ny biskop med tung faglig ballast

Marianne Gaarden har været ansat som teologisk konsulent ved Helsingør Stift siden 2015. Inden da var hun erhvervs-ph.d.-studerende, hvor hun undersøgte, hvordan mennesker på kirkebænken oplever en gudstjeneste og lytter til prædikenen. Den viden har hun brugt, når hun har undervist præster og studerende ved pastoralseminariet i prædiken.

Fra 2007 til 2010 var hun sognepræst i Præstø-Skibinge Pastorat i Roskilde Stift, og 2006 til 2007 ved Frederiksborg Slotskirke i Hillerød.

Marianne Gaarden har siden 2005 haft en omfattende foredrags- og konsulentvirksomhed i landets stifter og provstier.

Hun har to sønner med sin afdøde mand. Hun er nu gift med Michael Schelde, der er leder af Grundtvig Centret på Aarhus Universitet.

Vision

Marianne Gaardens visioner som biskop er at:

• At se, støtte og inspirere det engagement, den livskraft og virkelyst, der allerede findes i stiftets sogne.
  • At vi bliver bedre til at fortælle verden om, hvad kirken står for.
  • At udvikle den enkelte sognekirkes styrke og særkende.
  • At samle kræfterne ved at samarbejdet med lokalsamfund og på tværs af sognegrænser.
  • At se muligheder i stedet for begrænsninger og sammen med jer lave en langtidsplanlægning.
  • At ledelsen er medinddragende og gennemsigtig og beslutninger kommunikeres klart og tydeligt til alle.