
Hvis du har gået tur på kirkegården den første søndag i november, har du måske set små stearinlys blafre rundt om på gravstederne. Måske har du selv tændt et lys eller søgt hen for at mindes en, du har mistet. Og har du været til gudstjeneste denne dag, har du måske også hørt præsten læse navnene op på dem, der er gået bort i årets løb.
Den første søndag i november er det allehelgen, hvor vi i kirken mindes vores døde. Både dem, vi selv har mistet, og alle de mennesker som har båret den kristne tro videre gennem generationer.
Ved allehelgensgudstjenesten bliver der skabt et særligt rum til at mindes og sørge. Det sker gennem bøn, salmer og musik, og i mange kirker bliver navnene på dem, som i årets løb er døde, læst op.
Mange kirker har tradition for at sende en særlig indbydelse til de pårørende til dem, der er begravet eller bisat fra kirken i årets løb. Derfor er det også blevet tradition for mange at gå til gudstjeneste allehelgenssøndag i den kirke, deres kære er begravet fra og besøge gravstedet sammen.
I århundreder har det i kirken været skik at mindes de døde ved allehelgen. Men gennem de seneste 25 år er allehelgensgudstjenesten blevet en af årets mest besøgte. Hvorfor har vi taget den gamle tradition til os igen? Og hvorfor holder vi overhovedet allehelgen? Bliv klogere her.
Når kirkeklokkerne på den første søndag i november ringer til gudstjeneste, vil der formentlig sidde markant flere mennesker på kirkebænkene, end der gør de fleste andre dage på året. Den første søndag i november er det nemlig allehelgen, hvor vi i kirken mindes de døde og er sammen om sorgen. Og gennem de seneste 20 år har allehelgensgudstjenesten vokset sig til at være den næststørste gudstjeneste på året - kun overgået af julegudstjenesten.
Men for at forstå, hvorfor der atter er blevet pustet liv i allehelgensgudstjenesten, skal vi lige have historien på plads: Hvorfor markerer vi overhovedet allehelgen?
Fra gammel tid har det været skik i den katolske kirke at mindes helgener på deres dødsdag. Men som tiden gik, voksede antallet af helgener, og til sidst var der simpelthen ikke nok dage på et kalenderår til dem alle. I 800-tallet indførte paven derfor allehelgensdag, hvor de alle kunne blive mindet på én gang.
Da kristendommen kom til Danmark, begyndte vi den 1. november at fejre allehelgensdag og hyldede helgener og martyrer. Den katolske tro lærte, at de kom direkte i Paradis, hvorimod almindelige mennesker først måtte en tid i skærsilden for at blive renset for deres synder. I år 998 fik alle andre også en mindedag: allesjælesdag. Det blev den 2. november, og her bad man for, at tiden i skærsilden ikke skulle blive lang.
Forestillingen om skærsilden brød munken Martin Luther sig imidlertid ikke om. I 1517 indledte han reformationen, som førte til et brud med Den Katolske Kirke og etableringen af den evangelisk-lutherske kirke. I 1536 blev Danmark protestantisk, og Luther afskaffede allesjælesdag. Faktisk var han også imod at dyrke helgener, men alligevel bibeholdt kirken allehelgensdag.
Herefter blev allehelgensdag en mindedag for alle kristne, hvor vi mindes vores døde i lyset af troen på opstandelsen. I 1770 blev dagen i Danmark flyttet fra 1. november til den første søndag i november.
Skruer vi tiden frem til nutiden, bugner de lokale kirkekalendre med allehelgensgudstjenester. I mange kirker er det i dag skik at tænde lys for og læse navnene op på dem i sognet, der er gået bort det seneste år, og nogle steder bliver lysene båret ud på gravstederne efter gudstjenesten.
Men det er først inden for de seneste 25 år, vi for alvor har taget allehelgensgudstjenesten til os. Præster, forskere, fagfolk og kirketællinger peger på, at allehelgen siden starten af 00'erne er blevet den næstmest besøgte gudstjeneste efter juleaften.
Det skyldes, ifølge lektor i praktisk teologi, Kirstine Helboe Johansen, blandt andet at der er et større samfundsmæssigt fokus på sorgbearbejdelse i samfundet.
- På mange måder minder allehelgen jo om jul, som er knyttet til en familiebegivenhed, der godt må være lidt højstemt. Allehelgen er dybt knyttet til familien på grund af begravelse, død og afsked, men også det at blive ved med at mindes. Der var god grobund for den udvikling, siger Kirstine Helboe Johansen, der har forsket i allehelgen.
Samtidig peger Kirstine Helboe Johansen på, at allehelgen gør det mere håndgribeligt at mindes, og det har kirken formået at hjælpe med. Som når nogle kirker f.eks. sender personlige allehelgeninvitationer ud til dem i sognet, der har mistet.
- Man er som kirke blevet dygtig til at tænke over, hvor man kan spille ind. Hvor kan vi sige folk noget? Man har fokus på, hvordan kirken kan være med til at skabe betydning i menneskers liv. Og til allehelgen har man fat i noget, som folk har brug for, siger hun.
Særligt har det betydning, at kirken i stigende grad har taget ritualer ind i gudstjenesterne, mener hun. For bare 30 år siden så man f.eks. ikke lystænding i kirken.
- Ved at tænde lys, sige navnet på den afdøde højt og måske bære lyset ud til gravstedet, viser kirken forståelse for, hvad folk har brug for. Vi har brug for i praksis at lære at mindes. Lys, stilhed og blomster er helt klassiske virkemidler, når vi mister, og her forbinder kirken sig med det, man gør derhjemme, siger Kirstine Helboe Johansen og fortsætter:
- Man kan se, at der er færre, der går i kirke hver søndag, men der er flere, der kommer af og til. Det er dem, som tænker, at kirken er en del af det felt, jeg kan søge, når jeg har brug for et refleksionsrum. Kirken har sænket tærsklen, så det føles ikke så mærkeligt at tage imod et tilbud derfra.
Allehelgen har været en højtid i kirken i mange århundreder, men det er forskelligt, hvordan kirkerne markerer dagen. En af forskellene handler om kirkens beliggenhed.
En kirke i et stort sogn med mange ældre borgere har flere begravelser og bisættelser og dermed flere at mindes allehelgensdag, mens nogle kirker i større byer har en yngre befolkning.
I en kirke i et mindre sogn kender borgerne oftere hinanden bedre end indbyggerne i en storby. Forskellene præger vores måde at markere allehelgen på.
Sorgen er der ikke alene den dag, vi mister, men også de mange efterfølgende dage, derfor er det godt at komme til gudstjeneste allehelgen og få et rum til vores savn og sorg.
Et af de større sogne er Skanderborg Sogn, hvor der i gennemsnit er 160 begravelser og bisættelser om året. Her sender man hvert år op til allehelgen et brev til de pårørende og inviterer dem til allehelgensgudstjeneste, fortæller præst Heidi Torp. Og her spiller ritualerne en vigtig rolle for de sørgende.
- Vi har fået en fast tradition her i sognet med at synge ’Hil dig, Frelser og Forsoner’. Efter hvert andet vers siger præsten navnene på omkring ti afdøde. Når vi kommer til sidste vers, rejser alle sig op og synger sidste vers stående a cappella. Det er et meget stærkt øjeblik, siger hun.
- Ritualerne har stor betydning. De giver et sprog, der kan rumme vores smerte. I sidste vers af ’Hil dig, Frelser og Forsoner’ synger vi "Ja, jeg tror på korsets gåde", og det har mennesker sunget i over hundrede år før os, og de har insisteret på håbet på trods af døden. Kristendom er for mig et håb om, at der er mere fremtid på trods af døden. Det er et stærkt budskab til de sørgende, som vi ikke går og siger til hinanden i dagligdagen, men det kan vi sige til allehelgensgudstjeneste.
Heidi Torp står også for sorggrupper i sognet og ved, at spørgsmålene til de efterladte med tiden forstummer:
- Sorgen er der ikke kun den dag, vi mister, men også de mange efterfølgende dage. Derfor er det godt at komme til gudstjeneste ved allehelgen og få et rum til vores savn og sorg. Nogen kommer kun i kirken den ene dag om året, men vi har alle det til fælles, at vi ikke kan undgå at miste. Vi er fælles om det i menigheden, og kirken kan etablere rammen om sorgen den dag, siger Heidi Torp.
Efter gudstjenesten får alle et gravstedslys til at sætte hos deres kære.
- Som præst forsøger jeg ikke at påstå, at døden ikke findes, og at kristendommen kan fikse sorgen, men kristendommen kan oplyse og fortælle, at der er mere fremtid end fortid. Lyset er stærkere end mørket, vi ved, at der skal blot en lillebitte smule lys til at bryde mørket. Kristendommen er det lys, og kristendommen holder fast, når det hele vælter, siger Heidi Torp.
Sorg er den kærlighed, der ikke dør med den, man elsker. Sorg er et livsvilkår, og vi kan dele sorgen.
På Vesterbro i København ligger Kristkirken, der med præst Mette Gramstrups ord er et "ungt sogn". Her er der færre begravelser og bisættelser, og derfor har de heller ingen tradition for at sende breve ud eller læse navne op under allehelgensgudstjenesten.
- Jeg holder kontakten til de pårørende i den første tid efter en begravelse eller en bisættelse, men jeg har aldrig sendt breve og opfordret dem til at komme til allehelgengudstjeneste. Vi har både en almindelig højmesse klokken 11 og en skumringsgudstjeneste allehelgensdag, og her kommer mennesker, som har mistet, siger Mette Gamstrup, der i sin prædiken har fokus på sorgen og på at savne.
Efter prædikenen får menigheden et fyrfadslys, som de kan tænde og sætte på en spejlplade.
- Sorg skræmmer mange mennesker, men ingen undgår sorg, hvis de elsker en anden. Sorg er den kærlighed, der ikke dør med den, man elsker. Sorg er et livsvilkår, og vi kan dele sorgen. Den sørgende behøver ikke at være alene. Døden er i en kristen sammenhæng som en mor, der tager imod sit barn. Jeg plejer at sige, at de døde har det godt - det er os levende, der har noget at slås med. Men jeg tror, at vi alle bliver frelst, siger Mette Gramstrup.
Da Trine Bach Skovsen mistede sin halvandet år gamle søn Magnus, fandt hun hjælp i Allehelgensgudstjenesten. Hør hendes historie her.
For mere end 2000 år siden levede der i Skotland og Irland et folk, som blev kaldt kelterne. Når høsten var i hus om efteråret, markerede de enden på det lyse halvår og begyndelsen på vinteren.
I dagene omkring den 31. oktober mente kelterne, at portene til dødsriget stod åbne, og der var stor trængsel ud og ind ad portene. De dødes sjæle steg op af gravene for at komme ind i dødsriget, og de, der var døde i det forgangne år, kunne besøge de levende.
Nogle keltere frygtede, at de døde kom tilbage for at overtage en levende krop det kommende år. Derfor bar kelterne uhyggelige kostumer, så de døde ville forveksle dem med andre døde. Nogle tændte bål på bakketoppe og lagde glødende kulstykker i udhulede roer for at skræmme de onde ånder væk og lede de døde på rette vej til dødsriget.
Da kristendommen kom til de britiske øer, forsøgte kirken at lægge kelternes fest den 31. oktober sammen med allehelgensdag den 1. november, men nogle af kelternes traditioner fortsatte under det skotske navn 'All Hallows’ Even', som senere blev til Halloween.
I 1800-tallet blev Irland ramt af kartoffelpest og sult. Mange udvandrede fra Irland og Skotland til USA og tog halloween-traditionen med sig blot med den forskel, at roer blev erstattet med græskar. I Nordamerika blev halloween påvirket af mexicanere, der fejrer de dødes dag den 1.-2. november, og halloween voksede til at blive en af de største højtider i USA.
Omkring år 2000 introducerede danske supermarkeder Halloween i Danmark med græskar, Halloween-kostumer og slik. De senere år har en del kirker også taget traditionen til sig og bruger den i en kirkelig eller kristen sammenhæng, fordi både allehelgen og halloween handler om døden og lyset i mørket.
Der er en særlig stemning i kirken allehelgensdag, siger lektor i praktisk teologi ved Aarhus Universitet, Kirstine Helboe Johansen.
Hun deltager i et stort forskningsprojekt ’Død, minde og religion’ og har deltaget i flere allehelgensgudstjenester:
- Allehelgensdag er den dag, vi mindes vores døde, og ved de særlige allehelgengudstjenester har næsten alle i kirken lidt et tab i det forgangne år, så det er ikke den typiske menighed. Mange sidder i små familiegrupper, og der er en stemning af eftertænksomhed og sorg. Nogle græder, de har måske mistet for nylig, for andre ligger tabet længere tilbage, og de er færdige med at græde. I hvert fald lige nu.
- Sorg er jo ikke uhyggelig, så jeg opfatter slet ikke stemningen allehelgensdag som uhyggelig. Jeg deltog for eksempel i gudstjeneste en allehelgensdag, hvor der også var barnedåb og et stort dåbsfølge. Selv børnene var meget fokuserede, da præsten læste navnene på de døde op – det var et meget, meget intenst øjeblik.
Salmen kan være med til at binde flere elementer sammen i menneskelivet ved at vække erindringer både om begravelsen og de familiebegivenheder, man har fejret sammen.
Når præsten allehelgensdag siger navnene på dem, der er blevet begravet eller bisat fra kirken det forgangne år, bliver de levende og døde på en måde forenet, siger Kristine Helboe Johansen.
- Præsten siger vores navn ved dåb, konfirmation, bryllup og begravelse. Når præsten siger vores navn allehelgensdag, er vi her ikke mere fysisk, men vi bliver kaldt tilbage til kirkens lys og varme og fællesskab. Der sker en særlig blanding af de levende og dødes rum på denne dag, hvor folk bliver forenet på tværs af dødens skel, siger Kristine Helboe Johansen og forklarer, at kirken er med til at understrege den særlige stemning med valget af salmer.
- En af gengangerne er ’Dejlig er jorden’. Den bliver ofte sunget ved begravelser, men vi synger den også til jul. Det er en salme, mange kender, og den kan være med til at binde flere elementer sammen i menneskelivet ved at vække erindringer både om begravelsen og de familiebegivenheder, man har fejret sammen. Så den peger både tilbage ved at fremkalde minder og frem mod julen og kan derved hjælpe i en sorgproces, siger hun.
Lyt til 'Dejlig er jorden' herunder.
Også lys er et vigtigt element, fortæller Kristine Helboe Johansen.
- Kirken bruger lys bevidst – der er lys på alteret, der er lys ved bryllupper. Men vi bruger også lys uden for kirken. Vi ser det eksempelvis ved bilulykker med dødelig udgang, hvor folk spontant sætter lys ved ulykkesstedet. Det samme sker ved terroranslag. Lys er et materielt symbol på den varme, man gerne vil dele med de døde i kulden, og lys har en varighed. Når præsten for eksempel læser navnene op på de døde allehelgensdag, og de pårørende tænder et lys, så brænder lyset fortsat, også når præsten er gået videre til næste navn.
- Nogle steder er det også skik at bære lyset ud på graven efter gudstjenesten. Lys på kirkegården har tidligere været omdiskuteret, men i dag fremstår lys på kirkegårdene som en etableret praksis. De fungerer som et symbol på, at man bærer lyset fra varmen i fællesrummet ud i mørket på kirkegården, siger Kirstine Helboe Johansen.
Ketty Hjøllund mistede sin mand til sygdommen ALS. Hør, hvordan Allehelgensdag giver Ketty en følelse af ikke at være alene om at sørge.
Salme nr. 192, 'Hil dig, Frelser og Forsoner'. Sunget af Syngedrengene ved Vor Frue Kirke, Assens
Salme nr. 121, 'Dejlig er jorden'. Sunget af Skovlunde Kirkes Ungdomskor