Kristi himmelfart

Kristi himmelfart ligger mellem påske og pinse, og for mange er det måske mest 'endnu en helligdag'. Men dagen har en helt særlig teologisk betydning.

Kristi himmelfartsdag falder 40 dage efter påske og ti dage før pinse. Dagen ligger altså altid på en torsdag, tidligst 30. april og senest 3. juni. Kirken fejrer ved Kristi himmelfart, at Jesus steg til himmels 40 dage efter sin opstandelse.

Kristi himmelfart er en højtid fyldt med lethed og glæde. I Danmark og flere andre vestlige lande er Kristi himmelfart en helligdag - og måske en anledning til en lille ferie.

Jesus forlader jorden som menneske

Kristi himmelfart markerer afslutningen på Jesus' liv på jorden. Kirken fejrer altså ikke kun, at Guds søn kom til Jorden, men også at han forlod den igen efter opstandelsen. Det lyder måske som en mærkelig begivenhed at fejre. Men Gud måtte forlade Jorden som menneske, for at han kunne vende tilbage som Helligånd i pinsen.

I Apostlenes Gerninger i Det Nye Testamente kan man læse, at Jesus fortalte sine disciple, at de skulle vente på Helligånden i Jerusalem. Herefter blev han løftet op til himlen.

En afslutning - og en begyndelse på kirkens historie

Himmelfarten markerer ikke blot afslutningen på historien om Jesus' liv på jorden. Den gør samtidig en ny begyndelse mulig: Helligånden, som kommer i pinsen og forener de Kristus-troende i kirken.

Kristi himmelfart er dermed et vendepunkt i evangeliernes fortælling om Jesus som Guds søn, ligesom julen er det. Længe før kirken begyndte at fejre Jesus' fødsel, har den fejret hans himmelfart. For med afslutningen på Jesus' liv på jorden, kunne historien om fællesskabet af troende, kirken, begynde.

Læs Kristi Himmelfartsberetningen i Biblen (Apostlenes Gerninger 1,1-11) på Bibelselskabet.dk

Det sker i kirken Kristi himmelfartsdag

Se hvad der sker i din lokale kirke på Kristi himmelfartsdag i kirkekalenderen.

Har du styr på, hvorfor vi fejrer Kristi himmelfartsdag? Sognepræst Hanne Henriksen giver dig svaret i videoen her.

Lyt ( 0:00 min )

'Kommer, sjæle, dyrekøbte' er skrevet af Grundtvig i 1837 og er en klassisk salme, der oftes synges i kirken Kristi himmelfartsdag.

Læs mere om salmen.

Hvordan fejrer vi Kristi himmelfart?

Mens vi samles om bordet til lammesteg i påsken og til varme hveder aftenen før Store bededag, er der ikke på samme måde folkelige traditioner forbundet med Kristi himmelfart.

Men historisk har dagen har været fejret længe. De tidligste kilder siger, at man fejrede Kristi himmelfart i det fjerde århundrede. Kristi himmelfartsfejringen er dog sandsynligvis meget ældre end det.

Engang var der tradition for, at man gik i skoven aftenen før Kristi Himmelfart og samlede bøgegrene, som skulle beskytte mod hekse. En gammel, nordisk folkeskik siger også, at man kunne sikre sit tøj mod møl, hvis man luftede det på Kristi himmelfartsdag.