Næstekaffe
Pelle Hvenegaard: Mening

Er livet uden børn meningsløst?

Pelle Hvenegaard måtte gennem seks års 'fertilitetshelvede', før han blev far til en lille pige fra Sydafrika. Først da fandt han meningen med livet.

Pelle Hvenegaard

Pelle Hvenegaard er 43 år og bor i København. Han er skuespiller, tv-vært og forfatter. Som 12-årig blev han kendt, da han spillede hovedrollen i filmen ’Pelle Erobreren'.

Allerede som ganske ung vidste Pelle Hvenegaard, at meningen med hans liv lå i at blive far. For nogle år siden blev Pelles egen far alvorligt syg. Alligevel frygtede han ikke døden:

- Min far er på ingen måde bange for at dø, for man har jo livet, indtil man ikke har det mere. Han blev ramt af en sygdom, hvor det kunne gå rigtig stærkt, men nu lever han med det.

Pelle Hvenegaards far savnede dog én ting. Han vil gerne nå at opleve Pelles yngre lillebror vokse op og få et godt liv:

- Nu er min far meget godt på plads med, at min lillebror er kommet godt på vej i livet. Så er hans opgave ligesom udfyldt, siger Pelle.

Den ultimative mening

Da Pelle Hvenegaard og hans kone adopterede deres datter, Zoe Ukhona, fik livet en ny dimension. Hvis han ikke havde fået sit barn, tror han, at de ville opleve en grundsmerte:

- Jeg havde en ide om, at den ultimative mening og kærlighed lå i det at blive far. Og det er jeg blevet bekræftet i, fortæller Pelle i podcasten til præsten Pernille Østrem, som selv er frivilligt barnløs.

Lyt til afsnittet ovenfor, eller download og tag det med dig.

Tv-værten og forfatteren Pelle Hvenegaard medvirker i folkekirkens podcast 'Næstekaffe.' Hør ham fortælle, hvornår lykken er allermest nærværende.

Fakta om 'Næstekaffe':

• 'Næstekaffe' er en podcastserie om håbet, om kærligheden, angsten og glæden, om sorgen og døden, men mest af alt om livet. Lyt med, når præsten byder en, du kender, på en kop helt almindelig filterkaffe og en samtale uden filter.
  • Find 'Næstekaffe' der, hvor du henter podcasts og her på folkekirken.dk/naestekaffe