Folkekirken arbejder
Frivillige

Folkekirken har mange tusinde frivillige, som hver dag gør et kæmpe stykke arbejde for at gøre noget for andre.

Frivillige i Christianskirken serverer mad for mellem 100 – 180 mennesker hver aften i en uge om året i et stort boligområde nær kirken. I området bor mange med anden etnisk baggrund. Ugen byder på leg med børn, fodbold, banko, religionsdialog mv.

Frivillighed er også socialt arbejde. Her maler en flok frivillige, friske mænd træværk for en af sognets beboere.

Der er en stærk tradition for musik og sang i kirken. Mange koncerter gives og ledes af frivillige.

En flok medarbejdere laver mad til Christianskirkens årlige frivillighedsfest, hvor de mange frivillige hyldes. Her bliver kirkens 380 frivillige forkælet med god mad, festlige indslag og masser af hygge.

Hvad laver du som frivillig?

Som frivillig i folkekirken kan du byde ind med det, du brænder for.

I mange sogne er der netværk af frivillige, som tilbyder praktisk hjælp til folk i sognet. Det kan være alt fra havearbejde, kørsel til lægen, lektiehjælp eller besøgstjeneste til ældre, syge og ensomme.

Ofte er frivillige også med til at lave

• Børneklubber og sogneudflugter
  • Babysalmesang og børnekor
  • Koncerter og foredrag
  • Kunstudstillinger
  • Indsamlinger til velgørende formål
  • Særlige gudstjenester for fx hjemløse
  • Kirkefrokoster, julebazar, sangaftener mm.
  • Kommunikationsopgaver – foto, pr, hjemmeside mm.

Frivillig i menighedsrådet

Som medlem af folkekirken kan du blive valgt til menighedsrådet og få stor indflydelse på kirkelivet i dit sogn. Menighedsrådet udgør den lokale sognekirkes ledelse.

Læs mere om menighedsrådsarbejdet her

Meld dig som frivillig

Hvis du vil være frivillig i folkekirken og støtte op om folkekirkens aktiviteter, så henvend dig til din lokale kirke.

Det gælder også, hvis du har en god ide til nye initiativer. Måske er der andre frivillige i sognet, der brænder for at føre den ud i livet sammen med dig.

Find din kirke

Sankt Johannes Sogn