Folkekirkens Grønne Omstilling
Grøn Kirke

Grøn Kirke handler om at gøre kirken mere klima- og miljøvenlig.

Folkekirken har mange bygninger, jordområder og ansatte. I mange kirker arbejder man med grøn omstilling for at tage et medansvar for de klima- og miljøudfordringer, verden står overfor.

En lokal kirke kan blive certificeret Grøn Kirke ved at leve op til nogle bestemte punkter, der mindsker belastningen af klima og miljø.

Grønne tiltag kan for eksempel være, at kirkens medarbejdere sorterer affald, reducerer madspild og sparer på varmen. Det kan også komme til udtryk ved, at kirken arrangerer loppemarked og samler ind til støtte af klimaprojekter.

Grøn Kirke-netværket

Netværket Grøn Kirke består af kirker og kirkelige organisationer i Danmark, der er registreret som grøn kirke eller grøn kirkelig organisation.

Bag Grøn Kirke står Grøn Kirke-Gruppen under Danske Kirkers Råd. Det er en tværkirkelig arbejdsgruppe, der består af repræsentanter fra flere forskellige kirkesamfund og kirkelige organisationer i Danmark.

Der er mere end 200 kirker og kirkelige organisationer med i Grøn Kirke. På Grøn Kirkes hjemmeside findes en liste over, hvilke kirker og kirkelige organisationer, der er med.