Præster med særlige opgaver
Fængselspræsten

Som indsat i et fængsel eller arresthus er man afskåret fra livet uden for murene og dermed også fra sin lokale sognepræst.

Derfor har folkekirken ansat 60 fængsels- og arresthuspræster, så indsatte også kan komme til gudstjeneste og tale med en præst.

Gudstjeneste og samtaler

Fængselspræsten holder gudstjenester og tilbyder fortrolige samtaler til de indsatte.

For mange indsatte bliver både gudstjenester og samtaler et frirum i fængslet, hvor hierarkiet blandt fangerne præger dagligdagen.

Fængselspræsten har tavshedspligt, og det betyder, at man som indsat kan sænke blokaderne og tale frit.

Ofte taler indsatte med fængselspræsten om deres frustration over den situation de sidder i, om afmagt, skyld, afsavn til familie og venner, tilgivelse og tro.

Se video fra arresten

I videoen Folkekirken tæt på: Indsatte møder vi Ann, der sidder fængslet.

Få indblik i, hvad hun bruger fængselspræsten til, og hør hvorfor samtalerne med fængselspræsten er et åndehul, der hjælper hende med at håndtere magtesløsheden og den barske hverdag i fængslet.

Folkekirken har 60 præster ansat til at støtte indsatte i fængsler og arresthuse over hele landet. Se her hvad du kan bruge præsten til.