Folkekirken arbejder
Sjælesorg

Sjælesorg betyder omsorg for sjælen og er en mulighed for at tale med en præst om lige præcis det, du går og tumler med.

Når livet gør ondt, er det vigtigt ikke at gå med problemerne selv. Hvis du mangler nogen at dele dine bekymringer med, lytter folkekirkens præster gerne.

Tal om det, du har brug for

Ingen problemer er for små eller for store at tale om, og du behøver ikke at tro på Gud for at tale med præsten. Du er naturligvis velkommen til at tale om tro, men samtalen tager udgangspunkt i det, der fylder hos dig.

Tit handler sjælesorgssamtaler om eksistentielle emner – for eksempel ensomhed, sorg, håbløshed, frygt, identitetskrise eller tvivl. Det kan også handle om et knust hjerte, familiekonflikter, mobning, præstationsangst, følelsen af meningsløshed eller følelsen af ikke at være god nok. Der findes ikke ”rigtige” eller ”forkerte” emner at tale om.

I podcasten ’Sjælesorg’ kan du lytte med, mens et menneske som dig selv får sjælesorg. Lyt til podcasten her: Sjælesorg podcast

Sådan foregår en sjælesorgssamtale

Du fortæller din historie til præsten, som lytter og stiller opklarende spørgsmål. Der er ikke noget, I skal nå frem til – du skal bare fortælle.

Du får en samtale med et menneske, som er vant til at tale med andre mennesker, lytter og tager dig alvorligt. Præsten kan også kaste nyt lys på det, du tumler med. Der er ting, der falder på plads, når man fortæller sin historie til en, der gerne vil lytte til den.

For at få sjælesorg, skal du bare henvende dig til en præst, der er ansat i folkekirken. Det koster ikke en krone. Samtalen kan foregå i kirken, hjemme hos dig, på telefonen eller som chat på Sjælesorg.nu.

Find kontaktoplysninger på den præst, du gerne vil i kontakt med, på siden her: Brug for en at tale med?

Tavshedspligt

Præsten har tavshedspligt, og jeres samtale bliver ikke journalført noget sted.

Ønsker du total anonymitet, så kan det lade sig gøre på Sjælesorg på nettet. Der kan du chatte helt anonymt med en præst, der også er anonym.

Find Sjælesorg på nettet her: Sjælesorg.nu (eksternt link)

Se video om Sjælesorg på Nettet herunder:

Interviews

Hvordan var det at have en sjælesorgssamtale med præsten? Læs om det i artiklerne herunder.