Overvejer du dåb
Barnedåben er en kærlighedsfest

Når bloggeren Mascha Vangs datter bliver ældre, skal hun se, hvor glade alle var for, at hun kom til verden og vide, at der er noget, der passer på hende.

Mascha Vangs datter led af kolik, men ved døbefonten lå hun stille og roligt og sov på armen. "I det øjeblik hun fik vand i håret, slog hun øjnene op, og en solstråle skinnede ind i kirkerummet. Det var næsten et guddommeligt øjeblik", fortæller Mascha Vang. Foto: Jesper Svendsen.

Jesper Svendsen

Bloggeren og tv-personligheden Mascha Vang er mor til Hollie Nolia på snart fire år, som blev døbt, da hun var fem måneder gammel. For Mascha handler dåben især om historie og tradition. Og så er dåben en kærlighedsfest, hvor familien i fællesskab siger ”velkommen til livet” og sammen bliver mindet om betydningen af tilgivelse og omsorg.

Dåben er en meget stærk tradition og en vigtig arv at give videre i familien, fortæller Mascha Vang, der mener, at dåben sammen med andre kirkelige traditioner har været medvirkende til at skabe det samfund, vi lever i dag.

- Vi skal passe på  den skønne tradition, som jeg synes dåben er, og det samme gælder for traditionerne omkring konfirmation og bryllup. Det er traditioner, der har været med til at opbygge det samfund, vi lever i dag.

Selvom Mascha Vang ikke betegner sig selv som troende, er det vigtigt for hende at give kristendommens budskab og værdier videre til sit barn.

- For mig er kristendommen en meget kærlig og omsorgsfuld religion. Jeg kan fuldt ud stå inde for, at min datter skal være en del af den, og så er der samtidig noget rigtig smukt ved at samle familien til dåb og få nogle fantastiske minder sammen.

En milepæl og kærlighedsgave

Ifølge Mascha Vang har festen og dåben en helt særlig betydning, som hendes datter kan glæde sig over, når hun vokser op.

- Det vil få en særlig betydning for hende, når hun bliver lidt ældre og kan se, hvor glade vi har været over, at hun er kommet til, og at hun er blevet fejret med en kæmpe fest. På den måde er dåbsfesten både en milepæl og en kærlighedsgave.

Mascha Vang vil ikke undvære de store øjeblikke i livet, som traditioner bringer med sig. De giver hende en sammenhæng i tilværelsen, fortæller hun.

- Dåben er jo en kærlighedsfest, hvor vi siger velkommen til livet. Den er en af de vigtige milepæle i livet, ligesom for eksempel fødsel, konfirmation og når man fylder 18. Det er nogle store begivenheder i livet, som jeg bare ikke vil undvære. De giver en eller anden form for overjordisk sammenhæng. Jeg synes for eksempel, at der er en ganske særlig renhed omkring dåben. Når jeg træder ind i en kirke, synes jeg også altid, at der er en fantastisk stemning, og jeg tror på, at man finder ro der.

Der er noget, der passer på dig

Når Hollie Nolia bliver ældre, vil Mascha Vang tale med hende om dåbens betydning, og om hvorfor hun er blevet døbt.

- Jeg ved endnu ikke helt, hvordan jeg vil tale om det. Jeg tror, jeg vil sige, at der er noget, der passer på dig, når du er døbt, og at det vand, du får på dig ved dåben, er med til at beskytte dig. Jeg synes, det er nogle gode fortællinger om overbærenhed, tilgivelse og omsorg, man får med sig, og det vil jeg tale med hende om. Min datter er jo ikke gammel nok til at vælge dåben selv, så jeg vælger for hende.

LÆS OGSÅ: Margrethe Brun Hansen: Forældre skal turde træffe valget om dåb

LÆS OGSÅ: Theodor Jørgensen: Dåben er en gave