Overvejer du dåb
'Dåben er mit ansvar'

'Dåben er et ansvar, jeg tager på mig'

Deadlineværten Nynne Bjerre Christensen ser barnedåben som en omfavnelse og et fællesskab, der viser barnet en retning i livet. - Det giver et rodnet af forankring, og den styrke skal mine børn have med, siger hun.

Nynne Bjerre Christensen

- Kristendommen er en god fortælling, som jeg gerne vil have mine børn skal kende, men det er også vigtigt, at de kender teorien om the big bang, siger Nynne Bjerre Christensen, journalist og vært på DR Deadline.
Foto: Agnete Schlichtkrull, DR

Jesper Svendsen

Nynne Bjerre Christensens tre børn Klara, Viola og Emil er alle døbt, og for den 41-årige vært på DR's Deadline er dåben et forsøg på at styrke deres bånd i retning af kristendommen og vise dem, hvad hun som forælder tror på:

- Man præger jo sine børn i både stort og småt med sine værdier, sine uvaner og måder at angribe verden på. For mig at se er dåben en invitation ind i et fællesskab, som går meget dybere og videre end for eksempel en sportsklub, hvor der jo slet ikke er alle de helt store ting i spil, siger hun.

'Forældre bestemmer jo alligevel alt'

For Nynne Bjerre Christensen er forældrenes særlige ansvar omkring barnets dåb en helt naturlig del af forældreskabet.

- Det er enormt vigtigt at tage ansvar på sine børns vegne og sige: 'Det her synes jeg I skal, og lige nu er det altså mig, der bestemmer, for I er nul år.' Man bestemmer jo alligevel alt i den alder; hvad de skal spise og hvornår de skal skiftes og så videre. Jeg udøver jo i virkeligheden bare mit forældreskab på alle niveauer, siger hun.

Derfor mener hun også, det er vigtigt, at forældre tager stilling til spørgsmålet om deres børns dåb. Mange af de børn, som ikke bliver døbt som små, bliver konfronteret med valget i konfirmationsalderen. Og det er ifølge Nynne Bjerre Christensen ikke det bedste tidspunkt.

- I den alder er de jo helt fucked-up oven i hovedet, så for mig at se er det vigtigt at præge børnene med et tilhørsforhold, før den tid kommer. Hvis jeg som forælder ikke er tydelig, har mine børn jo ikke noget at spille op ad. Dåben er i bund og grund et ansvar, jeg tager på mig på vegne af mit barn, og det tør jeg gøre, fordi jeg godt ved, hvor jeg selv står.

Dåb giver forankring

I følge Nynne Bjerre Christensen er der valg og muligheder overalt i tilværelsen, men dåben giver et fast ståsted i livet. Dog ikke fastere, end at hendes børn skal have lov til selv at bestemme, hvor tæt knyttet de vil være til kirken, når de bliver større:

- Når dåben er på plads, er der så meget der ikke skal forhandles og tvivles om. Det giver et helt rodnet af forankring, og den styrke skal mine børn have med, siger Nynne Bjerre Christensen, som også lægger vægt på, at hendes børn kender andre fortolkninger af verden:

- Det er også vigtigt, at de kender teorien om the big bang, så vi kan tage den snak hen ad vejen. Det er vigtigt, at kristendommen ikke er noget der bliver trukket ned over hovedet på dem, men at de hen ad vejen kan se ideen med det. Så håber jeg jo bare, det er noget, der kan vokse på dem, men det kan jeg jo ikke styre.

En anstændig bagage

Nynne Bjerre Christensens familie er i generationer kommet i den grundtvigske valgmenighed, Vartov i København.

Et sted for hun forbinder med et frit menneskesyn, en stor frihed i forhold til religion og en forståelse af, at vi hører til hos Vorherre.

- Jeg vil gerne give mine børn en nogenlunde anstændig bagage med videre. Mine børn skal vide, at der er mere i tilværelsen end det, der rationelt giver mening, og at de også er Vorherres børn. Det kan godt være det lyder fjollet, men det vil jeg som forælder gerne stå på mål for. Det skal mine børn have med.

LÆS OGSÅ: Margrethe Brun Hansen: Forældre skal turde træffe valget om dåb

SE OGSÅ: Mie og Alexander: 'Vi var håbløst uenige om barnedåb'

SE OGSÅ: Sognepræst Louise Højlund: Hvad er barnedåb?