Om troen
Bibelen
Bibelen er folkekirkens grundbog

Bibelen er verdens mest læste bog

Bibelen er folkekirkens grundbog og fundament for kirkens tro og lære. Når vi kommer i kirken, bliver der altid læst højt fra den, uanset hvilken anledning vi er samlet i. Bibelen har ord til alt mellem fødsel og død; mellem himmel og jord.

Den er også en nøgle til at forstå vores kultur. Bibelens fortællinger har inspireret kunstnere til alle tider, og vores samfund bærer grundlæggende præg af det menneskesyn, vi møder i den.

For at blive præst i folkekirken, skal man have en teologisk uddannelse. Det vil sige, at præster har læst bibelske tekster på grundsprogene og arbejdet videnskabeligt med dem.

Bibelen har to dele, Det Gamle Testamente og Det Nye Testamente. Den er en samling af i alt 66 mindre bøger, som er blevet til gennem flere hundrede år.

Bibelselskabet

Bibelen er oversat til dansk fra hebraiske og græske grundtekster. Folkekirken bruger den nyeste autoriserede oversættelse, som Bibelselskabet udgiver. Bibelselskabet er en organisation med det formål at udgive Bibelen og fremme kendskabet til den.

På folkekirken.dk finder du links til Bibelen online, som ligger på Bibelselskabets hjemmeside. Der kan du også søge i Bibelen og læse artikler om den.