Påskens traditioner
Påskelam

Der er lam på spisebordet i mange danske hjem til påske.

Udover at være en klassisk forårsspise, er lammet også et stærkt symbol på påskens budskab. Her blev Jesus nemlig ofret som et uskyldigt lam.

Jesus bliver flere steder i Bibelen kaldt Guds Lam, ligesom lammet i både kirkekunst, salmer og fortællinger bliver brugt som symbol på Jesus.

Egypternes redning

I Det Gamle Testamente kan vi læse om, at Gud sendte ti plager over egypterne for få Farao til at frigive israelitterne. De var nemlig slaver i Egypten. Til sidst sendte Gud dødens engel gennem landet. Israelitterne havde fået bud fra Gud om at slagte et lam og smøre dets blod på dørstolperne til deres hjem, og her gik dødens engel forbi. Ligesom lammets blod reddede israelitterne, redder Jesus´ død på korset mennesket fra at skulle dø uden håb om evigt liv.

Syndebuk

Begrebet syndebuk har vi fra et ritual, som jøderne gennemførte ved den årlige fest Yom Kippur. Præsterne ved templet tog et lam med til byens grænse. Her lagde de alle folkets synder på det uskyldige dyr og jog det ud i ørkenen. Det blev gjort til syndebuk, altså til det dyr som bar menneskers synder og tog straffen for dem. Syndebukken er derfor også et godt billede på, hvad Jesus´ død betyder.

Lammet som billede på Jesus

Jesus bliver flere steder i Bibelen kaldt Guds lam. Lammet bliver brugt som symbol på Jesus i salmer og i kirkekunst. I kalkmalerier, altertavler og glasmosaikker kan man ofte finde et hvidt lam med en rød fane, som symboliserer Jesus efter opstandelsen. Lammets hvide farve er uskyldens og renhedens farve, mens den røde farve i fanen minder om Jesus' blod ved korsfæstelsen.