Årets sogneindsamling er digital og går til klimahjælp

Tilsammen gør vi en kæmpe forskel, mener indsamlingsleder i Hadsten Storpastorat. Flere end 525 sogne deltager i Folkekirkens Nødhjælps indsamling, der i år foregår digitalt.

Foto af Rasmus Hyldgaard Simonsen

Rasmus Hyldgaard Simonsen er kirke- og kulturmedarbejder og indsamlingsleder i Hadsten Storpastorat.

- Vi lever i en tid, hvor næstekærlige handlinger aldrig har været vigtigere. Lige nu må vi påtage os opgaven at hjælpe mennesker i yderste nød, fordi både klimaforandringer og Corona gør uligheden i verden større. På den her måde kan du gøre din lille del – og tilsammen gør vi en kæmpe forskel. Vi må se ud, selv i en tid med Corona.

Ordene er fra kirke- og kulturmedarbejder Rasmus Hyldgaard Simonsen, der har valgt at stå for indsamlingen i Hadsten Storpastorat, når der er sogneindsamling til Folkekirkens Nødhjælp den 14. marts.

Nyt med digital indsamling

Traditionelt foregår indsamlingen dør til dør, men på grund af corona er det i år en digital indsamling i stedet for.

Det foregår på den måde, at det enkelte sogn (eller samarbejde mellem flere sogne i et storpastorat) kan oprette en lokal indsamling, som man herefter kan donere til.

Ifølge Folkekirkens Nødhjælp er der på landsplan flere end 525 sogne og storpastorater, der i år har oprettet en digital indsamling.

Donationer går til klimahjælp

Pengene fra sogneindamlingen går til mennesker i verdens fattigste lande, der lige nu lider under corona og samtidig er hårdest ramt af klimaforandringerne.

Helt konkret kommer donationerne blandt andet til at gå til klimahjælp såsom:

• Træplantning, der modvirker jordskred og kan bremse voldsomme oversvømmelser.
  • Vandpumper og vandrensningsanlæg, som sikrer folk rent drikkevand.
  • Køkkenhaver og nye afgrøder, der kan klare tørke og omskifteligt vejr.

Meld dig som digital indsamler

Læs om, hvordan du bliver digital indsamler, på Folkekirkens Nødhjælps hjemmeside: www.noedhjaelp.dk