Biskopper drøfter skolereform

Påskeprojekt, klimatopmøde og skolereformen blev diskuteret, da biskopperne havde møde i Aalborg

Forud for bispemødet var biskopperne samlet til morgenandagt i Klosterkirken i Aalborg. Foto: Lars Horn / Baghuset

Jens From Lyng

Folkeskolereformens indvirkning på folkekirken var et af flere emner, der blev drøftet ved det netop overståede bispemøde. Mødet er foregået tirsdag og onsdag i Aalborg.

Siden heldagsskolen blev indført i 2013 har flere præster og skoleledere meldt om problemer med at få konfirmandundervisningen til at passe ind i et mere tætpakket skoleskema.

SE OGSÅ: Snart må elever gå til konfirmandundervisning i normal skoletid

Tidligere på efteråret kom Undervisningsministeriet med et forslag, der kan løse problemerne. Ministeriet tilbyder kommuner at deltage i et forsøg, hvor det bliver tilladt at afsætte nogle aktivitetstimer til konfirmandundervisning.

Dette drøftede biskopperne, men de talte også om et kommende påskeprojekt, om klimatopmøde og om evaluering af det vejledende ritual for vielse af par af samme køn.

Læs hele referatet af bispemødet her.