Domprovst: I krisetider står man mere sammen

Mens alle landets kirker er lukkede, sender DR de kommende tre søndage radiogudstjeneste direkte fra Københavns Domkirke. Domprovst Anders Gadegaard prædiker på søndag om fællesskabet.

Netop i tider som disse, hvor mennesker bliver syge, og mange flere rammes af frygten for, hvad der kan ske, er folkekirkens budskab om Guds omsorg for enhver særlig vigtigt at formidle, siger domprovst Anders Gadegaard. Foto: Peter Skov Friis.

Ellen Aagaard Petersen

Selv om det er på en alvorlig baggrund, som ingen af os har ønsket, kan corona-krisen også bidrage til noget godt, mener domprovst i København Anders Gadegaard:

- I krisetider står man mere sammen. Det øger samhørigheden og viljen til at se bort fra forskelle og i stedet se det, der binder os sammen. Det er også, hvad evangeliet siger, det vigtigste ligger ikke i forskellene mellem os, som køn, hudfarve eller meninger. Det vigtigste ligger i det, vi deler som mennesker.

På søndag prædiker han over teksten, der som altid den tredje søndag i fasten handler om det dæmoniske og sandheden. I år kunne det ikke være mere aktuelt, mener Anders Gadegaard. For Jesus kalder det dæmonisk, når mennesker vil skille sig ud fra hinanden, mens sandheden findes i det, vi gør.

- Sandheden ligger i det, vi gør for hinanden, som når vi lige nu drager omsorg for de mest udsatte, dem der er i risiko for at blive smittet. Det er med til at konstituere os som folk. Vi er et folk, fordi vi er forpligtede på hinanden, uanset hvor vi har vores rødder. Vi er her sammen nu.

Budskabet er særligt vigtigt nu

Radiogudstjenesten bliver en helt almindelig gudstjeneste med salmer, bøn og prædiken. Men for organisten, de fire korsangere, kordegnen og præsten bliver gudstjenesten ikke, som den plejer, for der vil ikke være nogen menighed i kirken. Til gengæld kan radiolyttere i hele landet blive en stor menighed.

- Gudstjenestefællesskabet kan sagtens etableres igennem radioen, så man er tilstede og modtager velsignelsen, også selvom man sidder derhjemm​e, mener Anders Gadegaard.

Det er første gang i Danmarkshistorien, at samtlige kirker er lukket og alle gudstjenester er aflyst i to uger. Og det er en speciel og usædvanlig situation, siger Anders Gadegaard, der mener, at det netop er i tider som disse, hvor mennesker bliver syge, og mange flere rammes af frygten for, hvad der kan ske, at folkekirkens budskab om Guds omsorg for enhver er særlig vigtigt at formidle. Til trøst og til mod.

DR transmitterer fra Københavns Domkirke

Radiogudstjenesten sendes på P1 kl. 10 de kommende tre søndage.

Søndag d. 15. marts prædiker domprovst Anders Gadegaard.

Søndag d. 22. marts prædiker biskop Peter Skov-Jakobsen.

Søndag d. 29. marts prædiker sognepræst Stine Munch.

Morgenandagten sendes som altid på P2 mandag til lørdag kl. 8.05