Kirke i København er brændt

Mandag aften udbrød der brand i Hyltebjerg Kirke i Vanløse. Redningsarbejdet stod på hele natten, og bygningen har lidt omfattende skade. Et stort tab af en smuk kirke, siger Københavns biskop, som er lettet over, at ingen personer kom noget til under branden.

Københavns biskop fremhæver Hyltebjerg Kirke som en af de markante og smukke nyere kirker i København. Foto: Jeanette Bjørnlund Nielsen

Af Kirsten Weiss Mose og Ingeborg Marie Nielsen

Hyltebjerg Kirke i Vanløse blev 21. marts ramt af en voldsom brand, mens et kor var samlet i sideskibet. Heldigvis nåede alle ud af kirken, før flammerne for alvor fik fat, og ingen kom noget til.

- Det er et stort tab, når en bygning, der i årenes løb har rummet mange menneskers glæde, sorg, fortvivlelse og længsel pludselig ikke er mere. En kirke er et sted, hvor håbet hele tiden udtrykkes, og derfor er det også en stor sorg, når bygningen på denne måde går til. Dog er det en stor lettelse midt i dette kaos at vide, at ingen mennesker er kommet noget til, siger Københavns biskop Peter Skov-Jakobsen.

Store skader

Provst i Valby-Vanløse Provsti Finn Vejlgaard er meget berørt af aftenens begivenheder og fortæller, at der er tale om omfattende skader på bygning og inventar. Politiets teknikere arbejder på stedet, og det er endnu for tidligt at sige noget om, hvordan branden er opstået.

- Det er forfærdeligt, hvad der er overgået vores kirke. Når det er sagt, er jeg selvfølgelig også lettet over, at ingen personer er kommet noget til. Det fylder meget i tankerne i dag, siger Finn Vejlgaard.

Tirsdag aften mødes menighedsrådet i Hyltebjerg Kirke for at beslutte, hvad der skal ske nu.

- Vi skal have genopbygget Hyltebjerg Kirke. Men her og nu skal vi finde ud af, hvad der skal ske med kirkens aktiviteter i det næste stykke tid. Nabokirkerne har været hurtige med at tilbyde deres hjælp. Derfor bliver de kirkelige handlinger, som allerede er planlagt, flyttet til nabokirkerne, siger Finn Vejlgaard.

Hyltebjerg Kirke blev indviet i 1960 og er kendt for et aktivt og alsidigt menighedsliv.

Biskoppen fremhæver kirken som en af de markante og smukke nyere kirker i København. En smuk kirkebygning, der passede ind i bydelen - en rummelig kirke på alle måder.