Kirken rykker ud på marken

Bæredygtighed og omsorg for skaberværket er i centrum, når TRO – økologisk kirkefestival for sjette år i træk indtager en mark i Sæby i Lejre Kommune.

Foto fra sidste års TRO - økologisk kirkefestival i Lejre Kommune.

Marianne Luna Røndal

Første weekend i september rykker 10 sogne i Lejre Kommune kirken ud på en lokal mark. Kirkebygningerne bliver erstattet med telte og høstakke når TRO – økologisk kirkefestival for sjette år i træk løber af stablen den 1.-3. september.

Omkring 50 frivillige fra menighedsråd, ansatte i kirkerne og andre fra lokalområdet arbejder før, under og efter kirkefestivalen for at sætte rammerne.

Weekenden byder på koncerter – både for børn, unge og voksne – gospel-workshop, kunstudstilling, vandretur og økologisk gudstjeneste, og det er ganske gratis at være med. 1.500 til 2.000 mennesker forventes at komme forbi festivalen i løbet af weekenden.

Ud-af-kirken-oplevelse

Formålet med kirkefestivalen er at sætte fokus på, at vi skal passe på den jord, vi lever på, siger sognepræst og hovedansvarlig for kirkefestivalen, Helene Wonsbek Rasmussen.

- Som kirke vil vi være med til at pege på, at vi har ansvar for vores liv, og vores liv er også den natur, vi har og lever i og på, siger Helene Wonsbek Rasmussen.

Samtidig vil kirkerne ud, der hvor folket er og være en del af lokalsamfundet.

- Jeg plejer at kalde det en ud-af-kirken-oplevelse. Vi taler meget om, hvordan vi gør tærsklen ind til kirken lavere, men det kan også være, at tærsklen ud af kirken er for høj, altså at vi forskanser os inde i kirken. Så det handler om at gøre kirken tilgængelig og folkelig, siger Helene Wonsbek Rasmussen og fortsætter:

- Vi samarbejder med skoler, børnehaver, Lejre Kommune, Bibelselskabet og virksomheder. Det er dejligt at opleve, at alle siger ja til at samarbejde, når vi spørger.

Omsorg for skaberværket

For mange vil ordet ’økologi’ sende tankerne i retning af køledisken eller grøntsagshylderne i supermarkedet, men økologi er meget mere end det. Helene Wonsbek Rasmussen definerer økologi bredt: Som bæredygtighed, klima, retfærdighed og miljø.

- På teologi-sprog vil man kalde det ’omsorg for skaberværket’, men ude i samfundet siger man ’økologi’. Som kirke og som kristne er vi medansvarlige for at passe på den jord, vi har. Der står i Skabelsesberetningen, at mennesket er sat til at herske, men det er jo ikke tyrannisk, men omsorgsfuldt, siger hun.

Kirkefestivalen slutter med økologisk gudstjeneste om søndagen.

- En gudstjeneste kan være økologisk i salmevalg og bønner, men man har jo ikke et forbrug under en gudstjeneste. Det er en grøn gudstjeneste, der vil pege i retning af retfærdighed og naturbeskyttelse, siger Helene Wonsbek Rasmussen.

TRO - økologisk kirkefestival

Foregår den 1.-3. september på en mark i Sæby i Lejre Kommune.

Festivalen begyndte i 2011, og afholdes for sjette år i træk.

Festivalens baggrundsgruppe er vokset og tæller nu følgende sogne: Ferslev, Gershøj, Gevninge, Herslev, Kirke Hyllinge, Kornerup, Lyndby, Skibby, Sæby og Vellerup.

Læs mere om kirkefestivalen her, hvor du også kan finde programmet.