Kirker fejrer og plejer kærligheden

Kærligheden er i centrum, når flere kirker markerer valentinsdag med en koncert eller gudstjeneste, og når kæreste- og ægtepar deltager i forløb udbudt af kirken.

På valentinsdag d. 14. februar bliver stearinlysene i Bellinge Kirke tændt til en aftengudstjeneste med kærligheden i fokus. Det er anden gang, at sognepræst Line Stæhr Frantzen slår kirkedørene op i dagens anledning:

- På samme måde, som vi har taget allehelgen til os som en mærkedag, hvor vi mindes de døde, har valentinsdag vundet så stort indpas i Danmark, at det er på vej til at blive en folkelig tradition. Valentinsdag handler om kærlighed og forsoning og det at bære hinandens byrder, og kirken er netop det sted, hvor man kan give disse store følelser plads.

Mere end roser og chokolade

For Line Stæhr Frantzen er det afgørende, at valentinsgudstjenesten er mere end blot en fejring af den romantiske kærlighed.

- Det kan være farligt at sætte dagen op, som om den kun handler om den romantiske kærlighed, roser og chokolade. Valentinsdag kan for eksempel også handle om ulykkelig kærlig eller kærlighed mellem venner.

Parkursus i kirken

Et andet aspekt af kærligheden tages op, når Rosenvængets Sogn på Østerbro i København i foråret afholder fem aftener med parkurset ”Kærlighed og Kommunikation”. Kurset er baseret på konceptet PREP (Praktiske Redskaber til et Engageret Parforhold).

- PREP er et ikke-religiøst koncept, men det er klart, at perspektivet bliver et andet, når vi rykker det over i kirken. Vi slutter aftenerne af med en slags andagt i kirken, hvor vi spiller en kærlighedssang, det kan være Pinks ”Give Me a Reason” eller Nephews ”Jeg vil ikke gå med dig”, siger sognepræst Kristine Nordentoft Gustav, som er en af de tre præster, der står for kurset.

Vi skal huske at tale sammen

Kristine Nordentoft Gustav ser tiltaget i sin kirke som en moderne form for sjælesorg eller diakoni:

- Vi har ingen fromme intentioner om at redde ægteskaber, men håber på at hjælpe folk til et bedre parforhold ved at give dem redskaber til at tale sammen. Vi har så travlt i hverdagen, at vi glemmer samtalen, og at den, vi bor sammen med, også er en kæreste eller ægtefælde. Man kan undgå mange konflikter bare ved at tale med hinanden.

Det er første gang, Rosenvængets Sogn afholder PREP-kursus og tilslutningen har været så stor, at forløbet ikke kunne rumme alle interesserede. Kristine Nordentoft Gustav håber at kunne holde flere parkurser fremover. Flere af landets kirker arrangerer forløb for par.

Af Sophie Lønne Mærsk Hundebøll