Ny statistik: Børn og unge fylder kirken

Intet tyder på, at der er ensomt i kirkerne i Aalborg Stift. Ny statistik fra Nordjylland viser nemlig, at især børnefamilier og unge bruger kirken flittigt.

Hver gang en nordjysk kirke inviterer til  børne- og familiegudstjeneste, deltager der i gennemsnit 88 børn og voksne.

Astrid Højbjerg

Hvis man gik og troede, at der var tomt på de nordjyske kirkebænke, så kan man godt tro om igen.

Aalborg Stift har netop offentliggjort statistik over antallet af besøgende i stiftets 328 kirker fra april til december 2014.

Den viser, at der årligt kommer flere end 1,1 mio. besøgende i de nordjyske kirker, og at det især er de nordjyske børnefamilier og unge, der fylder på kirkebænkene.

Konfirmationer og gudstjenester for unge hitter

Ved spaghettigudstjenesterne, som er kortere hverdagsgudstjenester efterfulgt af fællesspisning, deltager der i gennemsnit 48 børn og voksne.

Ved børne- og familiegudstjenesterne deltager der i gennemsnit 88 børn og voksne, imens der tropper hele 160 unge op, hver gang de nordjyske kirker holder ungdomsgudstjeneste.

Den absolutte topscorer i statistikken er konfirmationsgudstjenesterne, som i gennemsnit har 200 deltagere.

Flere kommer i kirken end i biografen

Med flere end 1.1 millioner deltagere til gudstjenester og kirkelige arrangementer årligt er kirkerne i Aalborg Stift mere besøgte end de nordjyske biografer.

Til sammenligning blev der ifølge Danmarks statistik solgt en million biografbilletter i Nordjylland i 2014.

De nordjyske museer havde 824.302 besøgende i 2014, imens de nordjyske teatre havde 113.906 besøgende (2013/14).

Biskop: Taknemmelig over successen

Statistikken glæder biskop over Aalborg Stift, Henning Toft Bro, der ser tallene som et udtryk for, at folk gerne vil kirken:

- Vi vil gerne skabe en nærværende kirke, som er tilstede der, hvor folk lever deres liv, og jeg føler en stor taknemmelighed over, at det lykkes. Taknemmeligheden er rettet mod præster, personale og frivillige i kirken, men i høj grad også mod de mennesker, som kommer i kirken. Dem, vi er kirke for, er jo dem, der udgør kirken, siger biskoppen til folkekirken.dk

Om statistikken

I Aalborg Stift har samtlige sogne siden påske 2014 talt alle deltagere til arrangementer og gudstjenester. Ansatte er ikke talt med.

Optællingen fortsætter de kommende år.

Næste tælling offentliggøres primo 2016.

Se statistikken og læs mere på Aalborg Stifts hjemmeside