Sjælesorg på Nettet fortsætter efter forsøg

Den anonyme præstechat har gjort sjælesorgssamtalen mere kendt og vist mange videre til personlige samtaler med sognepræsten, mener leder af Sjælesorg på Nettet.

Sjælesorg på Nettet

Folkekirkens Fællesfond, som finansierer fælles opgaver i folkekirken, har givet Sjælesorg på Nettet fast bevilling fra 2020

Ellen Aagaard Petersen

Sjælesorg på Nettet bliver efter en tre-årig forsøgsperiode til folkekirkens faste tilbud om anonym chat med en præst. Siden sjælesorg.nu åbnede den 1. februar 2017, har flere end 7.000 mennesker fået en sjælesorgssamtale på web-tjenesten. Men i alt har 11.000 logget sig ind for at chatte med en af de fem præster, som har siddet klar ved tasterne i åbningstiderne mandag til torsdag.

Sjælesorg er omsorg for sjælen

De digitale sjælesorgssamtaler har handlet om alt fra ensomhed, familiekonflikter og overgreb til spørgsmål om sorg, tro og tvivl. Og det har netop været et af projektets formål at gøre opmærksom på sjælesorg som en mulighed for en fortrolig samtale med en præst om andet og mere end trosspørgsmål eller sorg, som navnet sjæle-sorg kan lægge op til.

Navnet på den særlige samtalemulighed med en præst, sjælesorg, er en oversættelse fra det tyske Seelsorge, som direkte oversat betyder 'sjæleomsorg' og altså ikke har med sorg (på tysk Trauer) at gøre i snæver forstand. Derfor omtaler Sjælesorg på Nettet altid sit tilbud som ’omsorg for sjælen’ både på hjemmesiden sjælesorg.nu og i kampagner på sociale medier og i den trykte presse. Noget som ser ud til at være lykkedes, når man ser på oversigten over temaer for sjælesorgssamtalerne, som præsterne har registreret.

LÆS OGSÅ: Nu tilbyder folkekirken sjælesorg på nettet

Anonymitet giver mod til at dele

Omkring 10 procent af alle henvendelser har drejet sig om kirkelige spørgsmål som bøn, skyld og mødet med Gud. Resten handler om eksistentielle og personlige problemer. Det overrasker alligevel Pernille Hornum, præst og leder af Sjælesorg på Nettet, at så mange samtaler drejer sig om fx incest og overgreb:

- Familiekonflikter og parforhold fylder rigtig meget, men også psykisk sygdom, seksualitet, overgreb og incest er emner, som mange ikke har talt med nogen om før. Muligheden for at være helt anonym i mødet med en præst er formentlig det, som giver mange mod til at dele deres problemer med et andet menneske for første gang, siger hun og uddyber:

- Der findes heldigvis efterhånden mange chattjenester, med forskellige specialer, hvor folk kan finde råd og hjælp. Det særlige ved Sjælesorg på Nettet er, at der ikke er nogle specifikke kriterier for hvem, der kan henvende sig. Sjælesorg.nu er for alle uanset alder, og uanset hvilket tema det enkelte menneske har brug for at tale om. Og så henviser vi naturligvis til andre relevante tilbud som psykologer eller den lokale sognepræst, forklarer Pernille Hornum.

LÆS OGSÅ: Sjælesorg-chat vi have mændene i tale

Konkurrence til den personlige samtale

Da Sjælesorg på Nettet blev lanceret, advarede enkelte præster mod, at initiativet kunne komme til at pege væk fra den klassiske sjælesorgssamtale ansigt til ansigt med en præst. Det er dog ikke Pernille Hornums indtryk, at Sjælesorg på Nettet er blevet en konkurrent til det personlige møde:

- Erfaringen gennem hele projektets levetid har været, at flere af dem, der har haft en chatsamtale med en præst på sjælesorg.nu, får mod på efterfølgende at kontakte en sognepræst for at få flere samtaler ansigt til ansigt. De har ikke før kendt til muligheden for at tale med præster. Så jeg er overbevist om at Sjælesorg på Nettet er med til at fremme folks viden om, hvad sjælesorg er, samtidig med at mange får mod på at kontakte sognepræster sidenhen for at få omsorg for sjælen.

Pernille Hornum glæder sig over, at Sjælesorg på Nettet nu ikke længere er et forsøg men et permanent tilbud fra folkekirken. I fremtiden vil hun arbejde for at udvide tjenestens åbningstider, så flere kan komme igennem og få en fortrolig chat med en præst.

FAKTA OM SJÆLESORG PÅ NETTET

• Sjælesorg.nu er en gratis chatfunktion, hvor alle, kan få en fortrolig chat-samtale med en præst.
  • Tilbuddet gik i luften 1. februar 2017.
  • Sjælesorg.nu er et folkekirkeligt treårigt projekt, som er finansieret af Folkekirkens Fællesfond og de 10 stifter i Danmark.
  • Projektet har egen styregruppe, med biskop Henning Toft Bro som formand, en daglig leder og en række præster, som er sjælesørgere på nettet.
  • Fællesfonden finansierer fra næste år Sjælesorg på Nettet permanent (913.000 kr. i 2020).
  • De ti stifter finansierer løn til de fem præster, der er ansat på halv tid som sjælesørgere.