Herstedøster Kirke

10. december
Helsingør Stift

Klik på afspilleren ovenfor, og se dagens julekalender afsnit.
Ønsker du at se filmen tekstet, kan du gøre det ved at trykke på CC-ikonet i afspilleren.

Tekst fra Bibelen, der passer til dagens afsnit

Selv spurven
finder et sted at bo

Hvor er din bolig vidunderlig,

Hærskarers Herre!

Min sjæl fortæres af længsel

efter Herrens forgårde,

mit hjerte og min krop råber

efter den levende Gud.

Selv spurven finder sig et bo,

og svalen en rede,

hvor den lægger sine unger,

ved dine altre,

Hærskarers Herre,

min konge og min Gud.

Lykkelige de, der bor i dit hus,

til stadighed kan de prise dig.

Salmernes Bog kapitel 84 vers 1-5

Kunstneren

Seppo Mattinen
1930

er en finsk-dansk maler og grafiker. Han studerede kunst og kunsthåndværk i Helsingfors og senere i Göteborg, før han kom ind på Kunstakademiet i København i 1954 – året før han debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling. Hans kirkeudsmykninger er henholdsvis en altertavlen til Fladstrand kirke i Frederikshavn og et maleri til våbenhuset i Hersted Øster kirke. Det er historier eller grundfortællinger fra livet af de centrale begivenheder som kirken er med i, men også fortællinger fra Biblen fortolket i et nutidigt perspektiv. Det er præget af en tidløs poesi, der løfter det fortalte.

Han er repræsenteret på museer og samlinger i Skandinavien, samt England og USA. Han har udsmykninger rundt om i landet bla. et gavlmaleri på Nørrebro, en bogbus til Varde, et IC-tog, Plenarsalen i Østre Landsret, altertavle til Fladstrand kirke, og senest våbenhuset i Hersted Øster kirke. Han er medlem af Grønningen. I 1982 modtog han Eckersberg medaljen. Han modtager Statens Kunstfonds Livsvarige ydelse. Siden 1985 har han boet i Rom.

Om serien 'Glæden findes mange steder'

Præst og kunstanmelder Troels Laursen tager os med til forstæder, små byer og alternative kirkerum i fængsler, hospicer og hospitaler, der alle gemmer på kirkekunst. Værker, som kan fortælle historien om, at Glæden - findes mange steder.

Klik på filmen, hvis du vil se en kort introduktion til serien.