Passion og lidenskab i præstegården

Passion og lidenskab i præstegården

Dramachef i DR Piv Bernth håber, at tv-serien 'Herrens Veje' vil give danskerne lyst til at tale om tro, værdier og livsgrundlag.

Dramachef i DR Piv Bernth om Herrens Veje

'Tro rummer megen lidenskab, og derfor er Herrens Veje en lidenskabelig fortælling,' siger dramachef Piv Bernth. Foto: Isak Hoffmeyer, DR.

Kåre Gade, Folk&Kirke

Når DR’s nye dramaserie, 'Herrens Veje', har premiere på DR1 søndag den 24. september, vil Piv Bernth være blandt dem, der spændt holder vejret.

I en tid, hvor DR kritiseres fra mange sider, og hvor en del politikere er ivrige efter at skære i støtten til institutionen, er det bestemt ikke lige meget, hvordan den nye dramasatsning bliver modtaget.

Og som dramachef i DR er Piv Bernth i første linje, hvis anmeldere, seere og politikere finder anledning til at dele øretæver ud.

Et drama om tro og tvivl i folkekirken

Det var hende, der i 2012 fik præsenteret forslaget om et prime-time-drama om en dansk præstefamilie. Et pitch, der lyder helt umuligt, hvis ikke lige manden med idéen var Adam Price, som med 'Borgen' havde skabt en international kæmpesucces til DR.

- Adam ville fortælle en historie om tro og tvivl. Den skulle foregå i folkekirken.

- Ligesom han havde brugt det politiske liv på Christiansborg til at fortælle en historie om Birgitte Nyborg og de dilemmaer, hun var i som menneske, så ville han undersøge 'det her med tro', fordi det gjorde ham så nysgerrig. Den nysgerrighed deler jeg, siger Piv Bernth.

Adam Price og Piv Bernth præsenterede idéen for DR i 2013 – og fik grønt lys. Men der gik yderligere to år, før produktionen kunne begynde. Piv Bernth tror, at det har gavnet serien.

- Den modningsproces, som har fundet sted fra 2012 til nu, har været vigtig. Verden er blevet mere åben og tydelig, vi interagerer meget mere med hinanden, og tro, værdier og livsholdninger er blevet noget, vi taler meget mere om. Timingen er god for serien.

Det betyder også, at den første sæson af 'Herrens Veje' bliver vist samme efterår, som folkekirken fejrer 500-året for reformationen.

- Det er faktisk et tilfælde, men selvfølgelig er vi glade for, at vi kan få det hele til at hænge sammen, siger hun.

- DR har jo en overordnet forpligtelse til at dække den slags begivenheder, og det er vi hos DR-Drama superglade for at kunne bidrage til. Det gør også serien endnu mere relevant.

Piv Bernth er ingen jævnlig kirkegænger, men hun er medlem af folkekirken og besøger ofte kirker, både i Danmark og udlandet.

- Kirkebygningerne fortæller om kulturen og historien, og det er jeg meget optaget af. Jeg har også læst en del i Biblen og kan mine klassikere. De bibelske fortællinger bliver ofte brugt som skabelon i dramatik og fiktion, siger hun.

Herrens Veje er en universel fortælling baseret på et kristent livsgrundlag, som de fleste af os jo har med os fra barnsben, uanset om vi tror eller ej.

Piv Bernth

Bibelske motiver

Det gælder også 'Herrens Veje'. På et stort maleri, der hænger i tv-seriens præstegård, ser man en række bibelske motiver: Eva og slangen. Abraham, der skal til at ofre sin søn Isak. Judas, der kysser Jesus. Og de to brødre Kain og Abel.

- I begyndelsen fokuserede vi meget på en Kain og Abel-historie, men den vinkel er efterhånden blevet mere nedtonet. Dels ville det jo være lidt af en spoiler, kan man sige. Og dels er historien simpelthen vokset og blevet større, siger Piv Bernth.

- Patriarkfortællingen er stadig et vigtigt spor, men serien handler ikke kun om kampen om fars gunst. Historien har foldet sig ud til at omfatte hele familien, og de relationer de har til hinanden.

Piv Bernth fortæller, at ligesom Borgen gjorde politik bredt forståelig og viste, at politikere også var mennesker, så viser ‘Herrens Veje’, at præster er mennesker på godt og ondt – og at det måske gør dem til bedre præster.

Passioneret og visuelt udfordrende

Rammen om fortællingen – kirken, præstegården – bidrager også til at udvikle historien og fortællestilen. Sammenlignet med 'Borgen' er 'Herrens Veje' ikke kølig og nordisk, men passioneret og vild.

- Tro rummer megen lidenskab, og derfor er det en lidenskabelig fortælling. Den er også visuelt mere udfordrende. Der er spring i tid, der sker mirakler, der er mere mellem himmel og jord. Temaet tillader, at vi sprænger virkelighedens rammer. Vi går et skridt videre og udfordrer os selv og seerne.

Er hun nervøs forud for premieren? Piv Bernth tøver lidt og ler.

- Lidt nervøs er man vel altid, når man er DR-dramachef, haha.

- Serien handler både om tro og tvivl. Og ja: Man tror på det, men man tvivler selvfølgelig også. Jeg håber, det bliver modtaget i den ånd, det er afsendt, og at der kommer en samtale i gang.

- ’Herrens Veje’ handler ikke bare om tro, men om livsholdninger og værdier. Det er en universel fortælling baseret på et kristent livsgrundlag, som de fleste af os jo har med os fra barnsben, uanset om vi tror eller ej, siger Piv Bernth.

- Jeg håber, at danskerne, hver gang et afsnit er færdigt kl. 20:58 om søndagen, har lyst til at diskutere videre.

Herrens Veje

• Et familiedrama om det moderne menneskes tro og tvivl.
  • TV-serien handler om en præstefamilie, om fædre og sønner, om forventninger, kærlighed og konflikter i en familie, hvor de hver især udfordres i deres personlige tro.
  • Sæson 1 består af 10 afsnit og har premiere på DR1 søndag den 24. september 2017.
  • Der er også planlagt en sæson 2 til efteråret 2018.

LÆS ALLE artikler og interviews om 'Herrens Veje' her.

LÆS OGSÅ:

Lars Mikkelsen: Mere legalt at tale om sex end om tro

Adam Price: 'Det er fuldstændig afgørende, at vi har en stamme'

Folk&Kirke

Folk&Kirke er et magasin om det vi tror, tænker og taler om.

Magasinet er gratis og udgives af Helsingør Stift - en del af folkekirken.

Du kan også finde artiklen i Folk&Kirke her (eksternt link).