Lars Mikkelsen: Mere legalt at tale om sex end tro

Lars Mikkelsen: Mere legalt at tale om sex end tro

Lars Mikkelsen spiller den patriarkalske præst i DR's nye søndagsserie, 'Herrens Veje'. Her fortæller han om sin karakter, troen og at forvalte familiearven.

Lars Mikkelsen Herrens Veje DR

'Det er spændende, at tro provokerer folk mere, end hvad man har haft op i numsen sidst,' siger Lars Mikkelsen.
Foto: Bjarne Bergius Hermansen, DR.

Marianne Luna Røndal

Stemmen er rolig og velovervejet. Mange kender den fra DR's 'Historien om Danmark' eller de efterhånden utallige film og tv-serier, den har lydt i. Den tilhører skuespiller Lars Mikkelsen, som igen kan ses og høres på tv i bedste sendetid. For når DR på søndag blænder op for familiedramaet 'Herrens Veje', er det med Lars Mikkelsen i en af hovedrollerne.

Lars Mikkelsen spiller provsten Johannes Krogh, som markerer sig i debatten og fylder kirken om søndagen. Familien Krogh har været præster mindst 250 år tilbage, og Johannes lægger op til, at hans to sønner skal følge familietraditionen. Det gør den ene, men den anden vælger en vej, der ikke er lige så velset.

Dygtig til arbejde og dårlig til sit liv

Folkekirken.dk møder Lars Mikkelsen bag skrivebordet i det kontor, man snart kan se ham i som Johannes Krogh. Her er en bogsamling, der er en præst værdig, men ingen computer. Kontoret lugter af træ og ælde, hvilket kan undre, for det er ikke et almindeligt kontor. Loftet er åbent til mere end kip, for kontoret befinder sig i DR's tv-studier i København.

Figuren Johannes Krogh besidder en stor grad af dobbelthed i sit liv. I 'Herrens Veje' optræder provsten nærmest som en gammeltestamentlig Gud, der er både kærlig og dømmende.

- Det er en far, som er meget dygtig til sit arbejde, men meget dårlig til at leve sit liv. Og meget forkert i sin pædagogik omkring sine egne børn. Han har stor pædagogisk forståelse for andre mennesker, siger Lars Mikkelsen.

Bære arven videre

Lars Mikkelsens karakter Johannes Krogh bærer en tung arv og forsøger samtidig at give den videre til sine to sønner. Selv har Lars Mikkelsen ikke båret på det samme åg. Men der er overvejelser han må gøre, for han har selv en bror, der også er berømt skuespiller og to sønner, som viser interesse for faget.

Lars Mikkelsen

- Min ældste søn går på Skuespillerskolen i Odense på tredje år. Jeg var ikke sikker på, at han syntes, det havde haft en rette balance, for det fylder uforholdsmæssig meget i ens liv at være skuespiller. Men det må han have syntes. Jeg synes, han er så sindssygt god, så jeg er meget fortrøstningsfuld, siger Lars Mikkelsen.

Tager tro dybt alvorligt

'Herrens Veje' behandler emnerne tro og tvivl. Lars Mikkelsen har været meget engageret i arbejdet med serien. For både ham og holdet bag har det været vigtigt at forholde sig til kirke og tro med alvor.

- Vi har ikke ønsket at gøre grin med noget som helst. Det er en familiehistorie i den setting, der hedder folkekirken. Historien handler om far-søn-rollen, men har hele tiden troen som en større overbygning. Jeg håber, at vi har behandlet det ordentligt, siger Lars Mikkelsen og fortsætter:

- Tit bliver tro behandlet som overtro. Latterliggjort. Og det mener jeg virkelig ikke, vi har gjort. Vi har taget det på alvor. Især min figur tager det dybt alvorligt at tro.

Livet er mere end mad, sex og forbrug

I dag er tro et emne, mange ikke taler om. Både figuren Johannes Krogh og nu også Lars Mikkelsen siger det samme:

- I dag er det mere legalt at sige, hvem man har haft sex med den seneste uge, end at man tror.

For tro kan provokere.

- Når du siger 'jeg tror', så træder du ind i en intimsfære, som folk tit føler sig provokeret af. Og det er jo spændende, at tro provokerer folk mere, end hvad man har haft op i numsen sidst, siger Lars Mikkelsen og fortsætter:

- Vi lever i rationalets tidsalder, og det eneste, du ikke må være, det er dum.

Men vi har brug for kirken, mener Lars Mikkelsen.

- De fleste mennesker har jo brug for at snakke om livet som mere end noget vi kan æde, kneppe og forbruge. Og der er kirken det rum at gå ind i. Der er plads. De tager gerne imod den tvivl, du kommer med. Tro og tvivl går jo hånd i hånd, ikke?

Lars Dittmann Mikkelsen

Født 1964.

Dansk prisbelønnet skuespiller. Uddannet fra Statens Teaterskole i 1995.

Har haft en lang række store roller på både film og teater, særligt på Det Kongelige Teater.

Har blandt andet spillet med i serien 'House of Cards'.

Er fortæller på DR's 'Historien om Danmark', der vender tilbage lørdag den 23. september.

Spiller provsten Johannes Krogh i DR’s søndagsdrama 'Herrens Veje'.

Herrens Veje

• Et familiedrama om det moderne menneskes tro og tvivl.
  • TV-serien handler om en præstefamilie, om fædre og sønner, om forventninger, kærlighed og konflikter i en familie, hvor de hver især udfordres i deres personlige tro.
  • Sæson 1 består af 10 afsnit og har premiere på DR1 søndag den 24. september 2017.
  • Der er også planlagt en sæson 2 til efteråret 2018.

LÆS ALLE artikler og interviews om 'Herrens Veje' her.

LÆS OGSÅ:

Passion og lidenskab i præstegården

Ti facts om første afsnit af 'Herrens Veje'