Fortsæt til hovedindholdet
Herrens Veje
Provstisekretæren fra 'Herrens Veje': I kirken finder jeg ro
Herrens Veje

Provstisekretæren fra 'Herrens Veje': I kirken finder jeg ro

Skuespilleren Mathias Flint har lært meget om kristendommen, efter han det seneste år har medvirket i flere forestillinger om bibelske temaer, senest DR-serien 'Herrens Veje'.

Mathias Flint Herrens Veje

Mathias Flint spiller med i DR-dramaserien 'Herrens Veje'. Til daglig er han en del af det faste ensemble på Aarhus Teater. Foto: Isak Hoffmeyer

Anders Kynde, Kirken i Østjylland

Fra kong Herodes til provstisekretæren Simon.

Man kan roligt konstatere, at Mathias Flint har arbejdet med tro og kristendom, efter han afsluttede sin uddannelse som skuespiller ved Den Danske Scenekunstskole i sommeren 2016.

Først i rollen som den berygtede kong Herodes i 'Jesus Christ Superstar'. Dernæst som præsten Henrik i 'Den gode vilje', der i øjeblikket foregår på Aarhus Teater frem til 21. oktober. Og senest er det så i rollen som sekretær for provsten Johannes Krogh (spillet af Lars Mikkelsen) i DRs nyeste dramaserie, 'Herrens Veje'.

- Temaerne i Bibelen er og bliver endegyldigt fede temaer for dramatik. Nærmest i hver lignelse eller tekst i Bibelen er der en dramaturgi, man kan tage fat i og bearbejde, fortæller Mathias Flint.

'Det gør mig forvirret'

De tre roller har givet Mathias Flint et større kendskab til kristendommen.

- Jeg vil ikke sige, jeg har haft fordomme om kristendommen, men den har måske ikke fyldt så meget for mig. Jeg har fået meget respekt for den, og jeg har lært at forstå behovet for at tro, forklarer han.

Som eksempel nævner han arbejdet med rollen som præst i 'Den gode vilje'.

- Karakteren Henrik (præsten, red.) er så kompleks. Han siger på et tidspunkt: 'Jeg har så mange følelser. Det gør mig forvirret.' Men han kan ikke rigtigt forklare hvorfor. Jeg tror, han har et inderligt behov for at forstå. Forståelsen finder han i sit fag som præst – i sin religion. Der finder han sine svar. På godt og ondt. For nogle gange er det med en vis form for kynisme. Det har gjort, at jeg kan sætte mig ind i, at nogle mennesker – i dette tilfælde karakteren Henrik – finder mange svar i Bibelen, siger Mathias Flint.

Kirken giver nærvær

Personligt har Mathias Flint stor glæde ved at benytte kirkens rum. Det gælder jævnligt i Aarhus Domkirke, som ligger tæt på Aarhus Teater, hvor Mathias Flint er en del af ensemblet.

- Jeg går ofte ind i kirken og sætter mig. Her kan jeg sidde og finde ro og granske lidt – både mig selv, karakterer, arbejdet og sammenhænge. Som oftest føler jeg, at jeg går mere nærværende derfra, fortæller den 34-årige skuespiller.

Han betegner sig ikke selv som troende, men bifalder kristne værdier som eksempelvis næstekærlighed.

Skuespiller Mathias Flint.
Foto: Isak Hoffmeyer

Til onsdagsmøde i Sct. Pauls Kirke

Under forberedelserne til 'Herrens Veje' har Mathias Flint brugt flere timer på at finde inspiration i Sct. Pauls Kirke i Aarhus.

- Jeg var på kontor med personalet og var med til et onsdagsmøde, hvor jeg sad på sidelinjen og observerede, hvordan de talte sammen, hvordan jargonen var, og hvordan man klædte sig, fortæller han og tilføjer:

- Derudover var jeg til gudstjeneste tre gange for at se, hvordan man arbejdede. Jeg fulgte især kirketjenerne, da det var dem, jeg kunne forlige min karakter mest med. Det var rigtig givtigt og gav mig en energi, som jeg kunne genkende og bruge i arbejdet som provstisekretær.

Det har været rigtig sjovt at være et forholdsvist livligt indslag i 'Herrens Veje' 

Mathias Flint

En kæmpe gave

Det er i øvrigt første gang, Mathias Flint optræder på tv-skærmen.

- Det har været en stor fornøjelse og en kæmpe gave at få lov at spille med i 'Herrens Veje'. Det er en kæmpe maskine, når det foregår under Danmarks Radio, og jeg må da indrømme, at jeg var ret nervøs, da jeg troppede op første gang. Heldigvis var de fleste af mine scener med Lars Mikkelsen, som bare har en ro og professionalisme, man virkelig kan se op til, siger Mathias Flint.

Mathias Flint bor i Højbjerg med sin kone og deres søn. Parret har en lille pige på vej til januar.


Artiklen er oprindelig bragt på Kirken i Østjyllands hjemmeside.

Herrens Veje

  • Et familiedrama om det moderne menneskes tro og tvivl.
  • TV-serien handler om en præstefamilie, om fædre og sønner, om forventninger, kærlighed og konflikter i en familie, hvor de hver især udfordres i deres personlige tro.
  • Sæson 1 består af 10 afsnit og har premiere på DR1 søndag den 24. september 2017.
  • Der er også planlagt en sæson 2 til efteråret 2018.

LÆS ALLE artikler og interviews om 'Herrens Veje' her.


LÆS OGSÅ:

Adam Price: 'Det er fuldstændig afgørende, at vi har en stamme'

Lars Mikkelsen: Mere legalt at tale om sex end om tro