Dronningen broderer på internationalt værk

Dronning Margrethe skaber et kunstværk, som får central placering under den internationale markering af 500-året for reformationen.

Dronning Margrethe ved bispevielse i Aarhus Domkirke

Dronning Margrethe har fremstillet flere bispekåber til de danske biskopper. Nu skal hendes kunst også til reformationens hovedkirke, Slotskirken i Wittenberg, Tyskland. Arkivfoto: Dronning Margrethe ved bispevielse i Aarhus Domkirke Foto: Folkekirkeinfo

Den 31. Oktober 2017 er det 500 år siden, Martin Luther slog sine 95 teser op på døren til slotskirken i Wittenberg i Tyskland. Det blev begyndelsen på den reformation, som kom til at præge udviklingen i Europa gennem århundreder. Og netop i slotskirken i Wittenberg kan man fra næste år se dronningens værk på alteret, skriver hoffet i en pressemeddelelse.

Læs om Luther og reformationen

Værket er et såkaldt antependium, et udsmykket stykke stof, som hænger på alterets forside og markerer skiftene i kirkeåret. Det centrale motiv er Lutherrosen, som Luther udformede med symboler og farver, der samler de vigtigste temaer i hans tænkning. Dronningen fører selv nålen, når antependiet bliver broderet i broderiteknikken petit point, helt små broderisting og arbejdet er allerede godt i gang.

Se Lutherrosen og læs om dens symbolik her

Afsløres ved festgudstjeneste

Slotskirken i Wittenberg bliver i disse måneder restaureret og er derfor lukket. Når den genåbnes ved en festgudstjeneste søndag den 2. oktober 2016 bliver antependiet taget i brug sammen med et klæde på prædikestolens forside, som også bliver designet og broderet af Dronningen.

Der har siden reformationstiden været tætte forbindelser imellem Wittenberg og Danmark. Martin Luthers sognepræst i Wittenberg, Johannes Bugenhagen, opholdt sig på opfordring af Christian den III i København 1537-1539, hvor han var med til at gennemføre reformationen i Danmark. Dronningens antependium til Slotskirken i Wittenberg vil understrege denne særlige forbindelse imellem Wittenberg og Danmark.

Se tidslinje over den danske og den internationale reformation