Kirker vil give voksne ensomme et fællesskab

Der har været fokus på ensomme unge og ensomme ældre, men vi glemmer en stor gruppe, mener man Roskilde Stift. Her man netop søsat et projekt, der skal hjælpe ensomme mellem 30 og 50

Ensomme voksne er en overset gruppe, mener Roskilde Stift. De har derfor søsat et projekt rettet specifikt mod at hjælpe 30-50-årige ensomme

Modsat mange ældre ensomme har gruppen af ensomme i alderen 30-50 ofte været det i mange år. Det siger Connie Yilmaz Jantzen, som er en af initiativtagerne til Roskilde Stifts nye projekt rettet mod voksne ensomme

Jens From Lyng

De voksne er blevet glemt, når vi tidligere har talt om ensomhed. Det mener Roskilde Stift, der for nylig har påbegyndt et projekt, der skal nå ud til netop den gruppe.

Bag projektet står Connie Yilmaz Jantzen, som sammen med stiftets udvalg for diakoni fik idéen til det efter at have læst en rapport fra Mary Fonden sidste år. Den handlede om ensomhed og blandt andet om netop denne gruppe af voksne ensomme.

Voksne er ensomme i mange år

"De voksne ensomme har i de fleste tilfælde været det siden barndommen og ungdommen. Her er de ret anderledes fra for eksempel de ældre ensomme, der ofte bliver ensomme på grund af en pludselig begivenhed som for eksempel et dødsfald," siger hun.

SE OGSÅ: Sorggrupper i kirkerne styrkes

Rapporten fra Mary Fonden blev anledningen for stiftet til at gå i gang med arbejdet, der har varet i lidt over et år.

Inden  længe er det meningen, at initiativet skal bredes ud til sognene i stiftet. Udvalget har lavet en liste med forslag til aktiviteter, sognene kan arrangere for de voksne ensomme. For eksempel forslag om at arbejde sammen med blandt andet det lokale foreningsliv.

SE OGSÅ: Korshærspræsten står til rådighed for ensomme

- Vi vil med aktiviteterne prøve at skabe noget at være sammen om. Det er, hvad disse voksne ensomme mest af alt har manglet. Ensomhed er et eksistentielt problem for mennesker. Der bør vi som kirke have noget at tilbyde, siger hun, siger hun.

Ensomhed er et tabu

Udover at finde på aktiviteter kæmper personerne bag projektet med at finde ud af, hvordan de får kontakt til de ensomme. Hvad der karakteriserer fænomenet ensomhed for voksne er nemlig først og fremmest, at det er forbundet med et tabu, mener Connie Yilmaz Jantzen.

- Den største udfordring er helt klart, hvordan vi når disse mennesker, uden de bliver stigmatiseret. Det er et kæmpe tabu, men hvis vi som kirke ikke kan tage det op, hvem kan så? Det bliver kun et større tabu, hvis ingen forsøger, siger hun.

Stiftet holdt inspirationsdag for 24 sogne i sidste uge. Connie Yilmaz Jantzen forventer, at sognene begynder at lave tilbud til ensomme inden for det næste halve år.