’Unge Astrid’ vinder folkekirkelig filmpris

Filmen om Astrid Lindgrens ungdom har vundet Gabrielprisen ved årsmødet i Landsforeningen af Menighedsråd.

Filmprisen Gabriel er en kirkelig markering - i en festlig ramme - af en nordisk kvalitetsfilm. Den er blevet uddelt siden 2003. Pressefoto: Nordisk Film

Alex Kjær, Landsforeningen af Menighedsråd

Det var en glad og stolt instruktør, Pernille Fischer Christensen, som modtog filmprisen Gabriel fredag aften i Nyborg for sit værk, der har Alba August i hovedrollen, datter af Bille og Pernilla August.

Med prisen følger 15.000 kroner, en statuette samt en opfordring til landets sogne om at vise filmen og de øvrige nominerede ved debatarrangementer, hvor filmene kan danne baggrund for diskussioner om værkernes temaer og problemstillinger.

De øvrige nominerede film er: ’Den skyldige’, ’Den tid på året’, ’Før frosten’ og ’Grænse’.

LÆS OGSÅ: Kirkelig filmpris til kæmpe

En kærlighedshistorie

Juryen består af otte medlemmer, som blandt andet siger om vinderfilmen:

- For voksne og unge er det oplagt at diskutere den ud fra de figurer og fortællinger af Lindgren, de selv kender. Altså finde sporene ind i forfatterskabet. De fleste vil kende Emil, Pippi og deres familier/venner. Mange vil kende ’Ronja Røverdatter’, ’Mio min Mio’ og ’Brødrene Løvehjerte’. Frygt og mod, kærlighed, velvilje, folk, der hjælper, andre som giver efter – bøgerne er fulde af det.

- I forhold til kirkens rolle i filmen kan man spørge: Er kristendommen et forvar for Gud eller for mennesket? Kan den forsvare Gud, uden samtidig at forsvare mennesket? Hvis den gør det, hvad sker der så med den? Bliver den autoritær, selvtilstrækkelig, livsfjern?

- Filmen er en kærlighedshistorie, men hvordan adskiller den sig fra andre kærlighedshistorier? Hvis børn skriver til Astrid Lindgren, at ”hun er på deres side”, er hun så også på de voksnes side? Og både børn og voksne bør drøfte, hvad det vil sige, at nogen er på deres side eller hvordan ønsket om og længslen efter at nogen er det, ser ud.

Juryen uddelte også en særpris til tv-serien ’Herrens veje’.

LÆS MERE: Drengehjemshistorie løber med årets kirkelige filmpris

Juryens medlemmer er:

• Peter Lauridsen Hundebøll, juryformand og medlem af bestyrelsen i Landsforeningen af Menighedsråd
  • Isak Thorsen, cand. mag. og ph.d. i filmvidenskab
  • Ellen Hillingsøe, skuespiller