Overvejer du dåb
Dåben giver tryghed

'Mine børns dåb giver tryghed'

Kristian Bech, vært på TV2s Station 2, har haft døden tæt inde på livet. For ham er barnedåben en stille og højtidelig stund, hvor man samler venner og familie for at fejre den lille ny og vise, at man passer på sit barn.

Kristian Bech, vært på TV2s Station 2: Dåben giver tryghed

- Mine børn skal lære at tænke på deres næste. Det er vi alt for dårlige til i vores samfund i dag, og dåben er en måde at give kristne værdier videre på, siger Kristian Bech.

Louise Graa Christensen

På billedet sidder Vega på godt et halvt år helt rank på stuegulvet og kigger ind i kameraet med store brune øjne. Hendes hårsløjfe har samme røde farve som det brede silkebånd bundet rundt om den lange, hvide dåbskjole.

Kjolen er hæklet af hendes oldemor og er blevet båret igennem generationer. Den er netop udtryk for den smukke tradition, som dåben er, siger den tidligere politimand Kristian Bech, mens han viser billeder fra sin yngste datters dåb.

Vega i familiens traditionsrige dåbskjole (foto: privat).

- Mine tre døtre er døbt og i alle tre tilfælde var det en højtidelig stund, som vi brugte til at fortælle alle, at vi er stolte af vores børn og passer på dem. Til dagligt har man jo så travlt, og så er det rart, at få vist sine venner og sin familie, at man gerne vil samle dem, og at det hele ikke bare går op i leverpostej, men er noget helt særligt, siger han.

Han overvejede, om familien skulle aflyse den yngste datters dåb på grund af travlhed, men hans kone fik det heldigvis gennemtrumfet, fortæller han.

- I første omgang tænkte jeg, at det måske ikke var så vigtigt midt i al travlheden. Men det var det, og nu er jeg rigtig glad for det, siger han.

Ved dåben bliver barnet taget officielt imod

Der er flere grunde til, at Kristian Bech valgte at få sine tre piger døbt. For det første brød han sig ikke om tanken om, at de som teenagere skal have vand i håret, hvis de vil konfirmeres. Det husker han nemlig selv som mærkeligt, da han gik til konfirmationsforberedelse, og nogle af de andre skulle døbes.

Dåben giver også en tryghed, fortæller Kristian Bech, der på flere måder har haft døden tæt inde på livet. Hans storebror døde, før han selv blev født, og det har givet ham anledning til at reflektere en del over liv og død. Og i sit arbejde som politibetjent har han tit haft opgaven at underrette pårørende, når deres nærmeste var døde.

- Jeg går jo ikke og tænker over, om mine børn dør, men skete der noget, ville jeg have det bedst med, at de var døbt. Når de er det, er de på en eller anden måde blevet taget imod i verden på en officiel måde, siger han.

Vil give de kristne værdier videre

Endelig er det vigtigt for Kristian Bech, at hans døtre får nogle af kristendommens centrale værdier med sig.

- Mine børn skal lære at tænke på deres næste. Det synes jeg nogle gange, vi er alt for dårlige til i vores samfund i dag. Jeg kan godt ærgre mig over, at folk ofte bare sidder med næsen nede i deres telefoner eller kommer med sure kommentarer, når de skal ind og ud ad toget, siger han.

For Kristian Bech er kirken netop et sted, hvor man kommer lidt væk fra denne tendens og ud af hverdagens travle trummerum, som han udtrykker det.

- I kirken er man på en måde udenfor tid og sted. Man kan søge derhen, hvis man har brug for tid til at tænke eller behov for at finde ro. Og så er barnedåb noget, man kommer til, lige meget hvor travlt man har. Når der er barnedåb, er der barnedåb. Så må alt det andet vente, slutter han.

SE OGSÅ: Liv: 'Livet blev større, da jeg blev mor'

SE OGSÅ: Sognepræst Louise Højlund: Hvad er barnedåb?

LÆS OGSÅ: Mascha Vang: Barnedåben er en kærlighedsfest