Det mørke bibliotek

Ressourcebank - mørke
Af biblioteksleder Jesper Bertelsen

Gennem århundreder har forfattere skrevet bøger om mørke – om sindets mørke, om uhyggens mørke eller om mørke kræfter, der truer i tiden. Bibliotekets hylder er fyldt med mørk inspiration, og temaudstillinger eller temauger om mørke eller åbent hus om aftenen er oplagte muligheder for at byde på helt nye og overraskende oplevelser.

Vi er vant til at komme på biblioteket og låne bøger, læse avis eller høre foredrag i kendte omgivelser. Når mørket sænker sig, slukkes lysene på biblioteket og bygningerne står tilbage tomme og silhuetagtige. Uanset om det er kulturnat, halloween eller helligtrekongersaften er det oplagt at invitere folk indenfor til en helt særlig oplevelse på biblioteket.

1. På skattejagt mellem bibliotekets hylder

Her er en oplagt familieaktivitet, hvor biblioteket inviterer indenfor i mørket og udstyrer folk med pandelamper og et skattekort, hvor man skal finde rundt til udvalgte poster med små opgaver, f.eks. "Hvad er den første linje i bogen: Tænd lige lyset! Linnea er bange for mørke."

2. Mørket er (u)hyggeligt

I stedet for skattejagt kan man invitere indenfor i et mørkt bibliotek med stille musik og LED-stearinlys rundt om i rummet. I forskellige hjørner og kroge læses højt af både hyggelige og uhyggelige tekster fra bibliotekets hylder.

3. Samarbejde med andre

Det kræver lidt mere planlægning, men samarbejde med f.eks. svømmehallen om mørkearrangementer kan give en helt særlig oplevelse. Digte og lyd i en mørklagt svømmehal med LED-fyrrefadslys på kanten hele vejen rundt om bassinet, sfærisk musik (måske spillet af elever fra den lokale musikskole) og oplæsning af små stykker litteratur eller digte fra tremetervippen ud over de svømmende gæster får gåsehuden frem på selv den mest garvede deltager.

4. Sleep-over på biblioteket

Den lokale ungdomsskole er garanteret på jagt efter anderledes oplevelser med de unge. En nat på biblioteket med uhyggelige historier, mørk musik og quizzer om mørke er en ny og sjov måde at bringe biblioteket og litteraturen ind på de unges lystavle.

Hent inspiration til indholdet i folk&kirkes nummer om mørke - og læg det frem, så de unge kan tage det med hjem bagefter.