folk&kirke

- folkekirkens magasin om samfund, liv og eksistens

Kommentarer og anmeldelser

Magasiner

Fremtiden

Vi ved ikke, hvad der sker i morgen. Vi ved ikke, hvad klima-forandringerne, virusserne, konflikterne gør ved vores verden. Men en ting er sikker: Hvis vi vil have indflydelse på det, må vi handle.

Mørke

Vi søger lyset, men hvis vi ikke vil stå ved mørket som et grundvilkår, noget der hører med til livet, får vi sværere ved at finde det. Det gælder både mørket inden i os og det omkring os.

Valg

Vores tid hylder ideen om, at vi selv vælger, hvilket liv vi vil have. Vores uddannelse, vores helbred, vores partner, vores fremtid. Til gengæld står vi også selv med ansvaret, hvis det ikke falder heldigt ud.

Kontrol

Læs om videokontrol i fodbold, perfekthedskultur, kærlighed og døden. Om kontroltab, køn og højdeskræk. Og om, hvorvidt vi kan bruge kirken, når det handler om at give slip.

Dommedag

I over 2.000 år har kristendommen fortolket dommedag på mange forskellige måder. Her er den hurtige tur gennem historien.

Trofaste og troløse

Folk&kirke lader troende møde ikke-troende til en snak om deres forhold til tro.

Forlad os vor skyld

Siden Adam og Eva har skyldfølelsen været menneskets tro følgesvend, en følgesvend vi ofte vil ryste af os, men kan det ansvarlige menneske undgå at være skyldig?

Til jord skal du blive

Memento mori – husk, at du skal dø. For måske er tanken om døden det, som mest af alt kan huske os på vores kærlighed til livet og til hinanden.

Kærlighed og kristendom

Kærligheden er en følelse af at høre sammen; det, man ikke altid kan forklare andre, men som andre måske alligevel kan se.

Mad, tro og traditioner

Mad og kirke, sundhed og religion har mere med hinanden at gøre, end man måske lige skulle tro.

Om folk&kirke

Magasinet folk&kirke handler om vores fælles virkelighed i det moderne Danmark – om samfundet, livet og eksistensen. Det kirkelige og religiøse er ét af perspektiverne på det fælles liv, men ikke i sig selv emne for magasinet.

Folk&kirke udkommer løbende her på siden og én gang årligt som trykt magasin – find det på cafeer, i kulturhuse, på biblioteker, universiteter og andre offentlige steder.

Magasinet udgives i et samarbejde mellem alle landets stifter og folkekirken.dk og er forankret i Helsingør Stift.