Mad, tro og traditioner

Magasinet

Hvad næres vi mennesker af?

Af Rebecca Rudd, redaktør

Dette nummer af Folk & Kirke handler om mad. Men hvad har mad og kirke med hinanden at gøre? Ja, en hel del hvis man ser på det lidt udefra. Kirkernes største succes i den seneste tid har været de såkaldte spaghettigudstjenester. Om de så kaldes Hellige Hotdogs og Bibelburger, som de gør i Oppe Sundby og Snostrup, eller bare Tirsdagsspisning som i Ledøje og Smørum, så er de kendetegnet ved at være båret af frivillige kræfter, og af at være et tilbud til travle børnefamilier, enlige forældre eller dem, der trænger til at komme lidt ud blandt andre og få snakket og leget lidt.
Til voksne uden børn er der Bøn og Brunch i Taastrup, Samtaler og Suppe i Slangerup, Messe og Mad i Hillerød og Kyndelmisse med Biksemad i Nørre Herlev. Iderigdommen er stor, og der bliver langet nogle fade over bordet og bedt nogle bønner rundt omkring for folk, der kan finde vej til deres lokale kirke.

Kirkens folk har altid kogt suppe og bagt brød til de trængende. Det er en del af kirkens sociale indsats, og det gør man stadig i stor stil gennem Kirkens Korshær, Folkekirkens Nødhjælp og et utal af hjælpeorganisationer, der opererer på et kristent grundlag.
 Men langt de fleste danskere sulter jo ikke. Så hvorfor alt den mad i kirken? Burde kirken ikke koncentrere sig om det åndelige?
Den danske folkekirke er ikke en asketisk kirke, der vil skille kroppen fra ånden. Vi tror på, at Gud blev menneske, vandrede på jorden og spiste og drak som vi. Intet af det menneskelige er uden for Guds rige.

Næring til kroppen er det mest centrale for den menneskelige eksistens næst efter ilt og væske. Og det var Jesus selv, der indstiftede nadveren, og derved gjorde uddelingen af brød og vin til et centralt element i gudstjenesten. Tænk engang.

Vi slæber brød, vin, jord og vand med ind i kirkerummet. Vi siger: Af jord er du kommet, til jord skal du blive. Dette er mit kød, dette er mit blod, drik det og spis det. Vi hælder frisk lifligt vand over hovedet på hinanden og siger: Du er Guds barn.

Så selvfølgelig kan et magasin om kristendommen også handle om mad. På de følgende sider kan du læse om vegetarisme og religiøse spiseregler. Om Cafe Hjertetræet, der laver forloren hare til borgerne i Avedøre. Og om folks livretter, og hvordan de tilberedes.

Du kan læse om, hvordan de kristne kirker forstår nadveren: Hvad betyder brødet og vinen? Er der mon andet i den menneskelige eksistens end maden, vandet og ilten? Hvad betyder det, når man knæler ved alterbordet, modtager nadveren og får at vide, at man er styrket, tilgivet og indsat i et liv, der har evighedens fortegn?

Måske er den bedste måde at finde ud af det på at erfare det. Heldigvis er der en kirke lige i nærheden. Den er nem at finde – bare gå efter tårnet, lyden eller duften. Der er servering hver søndag.

Gå på opdagelse i

Andre magasiner