Om kommentarer

Den gode kommentar handler ikke om kirken men om det, vi i øjeblikket er optaget af i samfundet. Hensigten er at vise folkekirken som ressource.

Folk&kirke er rettet mod yngre mennesker, der ikke nødvendigvis sidder på kirkebænken hver søndag. Du kan derfor hverken regne med, at de ved noget om teologi, kirkehistorie eller for den sags skyld, kender noget særligt til Bibelen.

Til gengæld er de optaget af, hvad der foregår i verden, sådan i al almindelighed. De følger med i dagsaktuelle samtaler i offentligheden om samfundets indretning, nye tv-serier, erhvervsskandaler, den amerikanske præsident osv. Kort sagt: Det, vi alle sammen taler om over frokostbordet i kantinen.

Hensigten med kommentarerne på folk&kirke er at vise præsterne og hele folkekirken som en ressource i samfundsdebatten, også den popkulturelle. I den forstand skal kommentarerne ses som kommunikation, en anden måde at fortælle det kristne budskab på. Du finder emnet ved at lægge mærke til de samtaler, du render ind i alle vegne: Er den nyeste søndags-tv-serie et hit eller en skandale, er et lovforslag en god løsning på et problem, hvad fortæller programmet til Roskildefestival om tiden, hvad skal vi mene om Britta Nielsens dom eller erhvervslivets gyldne håndtryk i mange millioner-klassen? På folk&kirke melder du dig som præst ind i samtalen og viser dig som den gode, intelligente og meget gerne også underholdende samtalepartner.

Du skal deltage i samtalen, fordi du synes, det er sjovt og vigtigt at komme ud til andre målgrupper. Debatten kommer først til at leve, hvis du selv gør noget for at få den ud over rampen, fx ved at dele på Facebook og LinkedIn. Del og like også gerne de andres indlæg. Det får Facebooks algoritmer til at vise dem til flere mennesker.

Der gives ikke honorar for kommentarer til folk&kirke.

INSPIRATION: Tænker du, at kommentarer kun er for folk med en meget skarp mening? Sådan er det ikke. Få inspiration til andre kommentartyper her.

Retningslinjer for kommentarerne

1. Aktualiteten er helt afgørende. Det gælder om at levere en kommentar, mens en samtale i offentligheden er på sit højeste. Du skal derfor være indstillet på at skrive hurtigt.

2. Det er lige så afgørende, at kommentaren ikke vender ind mod kirken, men ud mod samfundet. Hensigten er ikke at holde en prædiken, men at deltage i samfundsdebatten med det perspektiv, man har som præst og teolog.

3. Derfor skal kirkesproget oversættes. Skriv hellere: ”Hvert enkelt menneske er uendelig værdifuldt” end ”Alle mennesker er skabt i Guds billede”

4. Der er ikke et fast omfang på kommentarerne. Du må skrive så langt, som din pointe kræver. Men overvej altid, om den virkelig kræver SÅ meget ...

6. Kommentarerne skal ud i verden. Vi deler dem på Facebook og forsøger at få afsat dem til medierne, hvis de har potentiale for det, men I må også meget gerne dele dem, både fra jeres egne kontoer og fra kirkens side, og hvad I ellers har adgang til.

7. Like gerne hinandens kommentarer. Opslag med mange likes får Facebooks algoritmer til at vise dem til flere.

8. Vi ønsker os en god og konstruktiv debat. Pointen i kommentaren skal være klar og også gerne markant, men aldrig polemisk – der skal altid også være god plads til det modsatte synspunkt.

9. Men uanset vores intentioner kan der opstå en shitstorm. Hvis det sker, har vi brug for, at I bakker hinanden op og svarer på kritiske kommentarer til jeres egne og andres indlæg. Og husk at gøre det i en god og kærlig tone.

Det er meget svært for folk&kirke-siden selv at skrive "Det præsten mener er ...". Men de groveste og mest irrelevante kommentarer sletter vi.