Fortsæt til hovedindholdet

Fem gode tv-serier: Kampen med mørket

Af filminstruktør Kasper Barfoed

Kasper Barfoed

Kasper Barfoed (1972) er filminstruktør og står bag film som Kandidaten og Sommeren ’92 og tv-serien Gidseltagningen. I 2021 er han aktuel med Netflix-serien Kastanjemanden, der udforsker de mørke hemmeligheder bag hjemmets lukkede døre ...

Kasper Barfoed (1972) er filminstruktør og står bag film som Kandidaten og Sommeren ’92 og tv-serien Gidseltagningen. I 2021 er han aktuel med Netflix-serien Kastanjemanden, der udforsker de mørke hemmeligheder bag hjemmets lukkede døre. 

Den legendariske filmklipper og lyddesigner Walter Murch forklarede engang, hvordan man skaber stilhed i en film. Man skruer nemlig ikke bare ned for lyden, som man kunne tro, men lader publikum høre en lyd, der ellers kræver absolut stilhed, f.eks. en gulvplanke, der knirker. Publikum har brug for referencer og kontraster at navigere efter. Stilhed bliver til stilhed i kontrasten til lyd. 

Det samme gælder for lys og mørke. Lys bliver lys som kontrast til mørke.

Og alle gode fortællinger lokker med lys for enden af historien. For at nå hen til det er vi nødt til at navigere i mørket. Forstå mørket og mærke, hvor stærk og tilsyneladende uovervindelig en kraft det er. Tit må vi bevæge os helt ind i det, konfrontere det i en kamp på liv og død og kæmpe os ud af det igen for at vinde retten til lyset.

Det visuelle sprog i film og tv-serier er typisk et billede på karakterernes indre kampe og dilemmaer. Det ydre spejler det indre.

Og karakterer, der legemliggør mørket, altså ’skurken’, repræsenterer i klassisk film- og seriedramaturgi ikke bare en individuel karakter, men først og fremmest ’heltens’ dystre side. Skurken som arketype kaldes ligefrem ’The Shadow’, en skyggekarakter, der kender og derfor kan udfordre heltens specifikke svagheder, som han eller hun prøver at undertrykke.

I tv-serier får vi god tid til at lære mørket at kende. Præcist som i store romaner giver formatet plads til, at vi fordyber os i karakterer, baggrund og miljø, og afsnit for afsnit kommer dybere ned i mørkets univers. Her er fem bud på serier, der gør det særlig overbevisende.

Riget (1994)

Lars von Triers gakkede blanding af gyser, kunstfilm og folkekomedie lærte os at tage det gode med det onde. Og den viste os, at der – når man bevæger sig væk fra de hvide og overbelyste gange på Rigshospitalet i København – gemmer sig uhyggelige hemmeligheder i alle mørke kroge og hjørner. Lars von Trier har altid interesseret sig for menneskets og tilværelsens mørke sider, men det påfaldende ved Riget er, at han her anvender så mange lyse elementer til at udforske mørket. Skuespillerne er folkekære navne som Søren Pilmark, Kirsten Rolffes, Ghita Nørby, Holger Juul Hansen og Otto Brandenburg. Stilen er skødesløs og barnligt sjusket. Humoren er nærmest Monty Pythonsk. Riget er von Triers største folkelige succes, og han har netop annonceret, at sæson 3 er på vej. 

Forbrydelsen (2007)

Forbrydelsen blev så stort et fænomen både i Danmark og internationalt, at serien og dens æstetik grundlagde en hel genre: Nordic Noir. Siden har den skandinaviske serieverden været domineret af mørke, kølige og stemningsmættede krimier, der gerne indledes med, at en ung kvinde bliver fundet myrdet under grufulde omstændigheder. Forbrydelsen var en klassisk whodunit med et hav af falske spor, men formåede alligevel at balancere krimiplottets mørke og kulde med en form for håb og varme i de private relationer. På den måde skabte den – gennem sin mørke historie – en lys emotionel kerne, der fik serien til at gå i hjertet på et stort publikum.

House of Cards (2013)

House of Cards er et shakespearesk drama om magt, korrumpering, sex og mere magt. Kevin Spacey er den magtbegærlige mørkets fyrste, drevet af hævn, ærgerrighed og libido. Tilsyneladende uden andet moralsk kompas end egen vinding. Spaceys Frank Underwood er ikke plaget af moralske dilemmaer. Han har valgt mørket og trives i det som en fisk i vandet. Og dog er han ikke uden følelser. I sit ægteskab fremstår han med hengivenhed, i mødet med en gammel ven og elsker fremstår han sårbar. Og så henvender han sig direkte til os, sit publikum. Ved at gøre os til sine fortrolige, ved at indvie os i sine drømme og tanker gør han os til sine medsammensvorne. Han lokker os med ind i mørket. Så vi uden at opdage det lige så stille kommer til at holde med ham.

Westworld (2016)

Tv-serien Westworld tog en let cheesy actionfilm fra 1970’erne om en forlystelsespark med menneskelignende robotter og gjorde den til et ambitiøst, intelligent og tænksomt værk om at leve livet fuldt ud ved at finde og udleve den mest ekstreme version af sig selv. Serien filosoferer over, om ikke vi alle sammen dybt inde har mørke fantasier, som ville chokere vores nærmeste. Hvis vi fik chancen for at udleve vores hemmelige fantasier på en måde, der ikke involverede moralske problemer, hvor vi ikke behøvede føle skam eller skyld, fordi det hele bare var for sjov, ville vi så ikke gøre det? Når man møder seriens fascinerende western-verden af åbne vidder, forførende femme fatales og old school saloon-romantik, er det svært ikke at blive i tvivl. Det er simpelt hen svært ikke at kigge ind i sit eget mørke.

Mindhunter (2017)

I tv-serien Mindhunter interviewer to FBI-efterforskere en række seriemordere for at forstå dem bedre. Tv-serien er baseret på en bog, der beskriver, hvordan FBI i 1970’erne begyndte at arbejde med at ’profile’ seriemordere. I stedet for automatisk at kategorisere dem som frådende monstre begyndte man at interviewe dem for at undersøge, analysere og beskrive deres personligheder. Generationer af skuespillere har senere anvendt bogen som studie i et sygt sinds psykologi. En af bogens hovedopdagelser er nemlig, at selv de værste forbrydere i verden bygger et verdensbillede op, hvor de er helten i historien og er ’berettigede’ til at begå de forbrydelser, de begår. Så hvis en skuespiller i en skurkerolle tænker på sig selv som ’ond’, så vil han eller hun skabe et utroværdigt portræt af en skurk. For skurken tænker på sig selv som god. Ligesom alle os andre.

Gå på opdagelse i

Andre magasiner