Filmens magiske kontrol

Søren Høy

Søren Høy

Skribenten Søren Høy (1972) er filminstruktør og -producent. Han har skrevet om film i flere bøger og en række danske og udenlandske aviser og har været rektor på European Film College.

Skribenten Søren Høy (1972) er filminstruktør og -producent. Han har skrevet om film i flere bøger og en række danske og udenlandske aviser og har været rektor på European Film College.

De bedste film starter den dag, hvor alt ændrer sig. Den dag vi mister kontrollen. Det tidspunkt vi indser, at livet er skrøbeligt, vildt og enestående. Det øjeblik det går op for os, at det hele faktisk er ret tilfældigt, og at vi skal omfavne de muligheder, der opstår.

De bedste film handler om livet og årsagen til døden. Der hvor vi lever og dør sammen med de hovedpersoner, der så generøst stiller sig til rådighed de par timer, filmen varer. Der hvor vi enten lever lidt mere eller bliver lidt klogere på den død, der jo nok desværre indtræffer på et tidspunkt.

De bedste film stiller dilemmaer op, som vi ikke har manualen til. Der hvor vi pludselig indser, at der ikke er et overordnet nævn, der sørger for, at alt i verden foregår i fordragelighed. Der hvor vi ser verden gennem et filter, kun filmen er i stand til at sætte op.

De bedste film er dem, der udfordrer os på alt det, vi troede var rigtigt. Der hvor vi lokkes ind i universer, rum og sind, som vi faktisk slet ikke har lyst til at være i – lige indtil filmen har fat i os og tager os med dybt ind i vores egen frygt, begejstring og fantasier.

Her er fem gode film, der på forskellig vis alle sammen handler om den kontrol, vi så gerne vil have men ikke kan få.

Carl Th. Dreyer

Ordet (1955)

Hver scene i Ordet har betydning. Hver figur i filmen er som mejslet ud af alt det, der var Danmark, før vi vidste bedre. Dengang det religiøse kastesystem kuede kvindefrigørelsen, og slægtens stolthed var det vigtigste i livet. Baseret på Kaj Munks vestjyske sædeskildring har Dreyer skabt et værk, der sætter videnskaben, troen og mystikken ind i samme ligning. En tilsyneladende sindsforstyrret bror i familien går rundt og siger, han er Jesus. I en smuk og poetisk scene tilkalder han Gud, hvorefter hans nyligt afdøde svigerinde genopstår. Ordet sætter vores opfattelse af autoritet og kontrol på en karrusel, der gør os komplet rundtossede. Vi stoler skiftevis på præsten, lægen og tossen – helt afhængigt af, hvad der synes mest opportunt. Munk og Dreyer tillader sig at se videnskaben og troen som lige ukontrollable kontrolsystemer.

Spike Jonze

her (2013)

En syret, smuk og hipster-futuristisk fabel om en verden med romantisk-kunstig intelligens. Joaquin Phoenix er suveræn som den ensomme nerdy type, der lever af at skrive kærlighedsbreve for andre. Han forelsker sig i sin nye voice control, der har Scarlett Johansons lækre stemme. Phoenix’ figur er tryg sammen med den computer, der styrer hans liv via en processor, der kender ham ud og ind. Hans køleskab, kalender og præferencer. Og fremtiden er måske bare nemmere, hvis man overgiver sig til big data og kalkulerede mønstre?

Lars von Trier

Breaking the Waves (1996)

Måske det eneste danske mesterværk, der tør overgive sig helt til det uforståelige. Bess’ mand Jan kommer dødeligt til skade under jagten på det sorte guld i undergrunden, og Bess får den særprægede besked fra oven, at hun skal ofre sig for Jan. Jo mere hun lader sig seksuelt udnytte af diverse mænd, jo bedre vil hendes mand få det. Bess overgiver sig til troen og lader sig styre i døden af den. Filmen er vokset med tiden og beskriver den altdominerende styring, der kan ligge i tro.d i Nordtyskland skildres i sort/hvide billeder – ingen farve, intet håb. Byen styres af præsten, lægen og baronen, men hierarkiet udfordres af den unge lærer, der kommer til med nye tanker og blik for de mange børn i byen. Autoriteten og magtdistancen ændres, da det lille samfund udfordres af verden udenfor. Publikum føres aldrig uden for bymuren, men den østrigske auteur forstår at fortæller den store historie gennem den lille historie. Filmen er en ekstraordinær metafor for globaliseringens påvirkning af de gamle institutioner.

Luca Guardagnino

Call me by your name (2017)

En fremragende kærlighedsfilm om to unge mænd, der kastes ud i henholdsvis en flirt og livslang kærlighed. Den unge Elio er styret af sin intellektuelle families forventninger til ham. Han dyrker ord og musik, som om han er fanget i en svunden tid. Da han hvirvles ind i den hemmelige forelskelse, mister han til alt held kontrollen, der hidtil har styret alle hans valg. I sandhed en mesterlig, litterær og spirituel åben film, der tør dyrke de katolske traditioner, homosex og sprogets, musikkens og ungdommens mangfoldighed.

Michael Haneke

Das Weisse Band (2009)

En klaustrofobisk fortælling om den fremspirende fascisme i Tyskland i årene inden 1. Verdenskrig. Et lille samfund i Nordtyskland skildres i sort/hvide billeder – ingen farve, intet håb. Byen styres af præsten, lægen og baronen, men hierarkiet udfordres af den unge lærer, der kommer til med nye tanker og blik for de mange børn i byen. Autoriteten og magtdistancen ændres, da det lille samfund udfordres af verden udenfor. Publikum føres aldrig uden for bymuren, men den østrigske auteur forstår at fortæller den store historie gennem den lille historie. Filmen er en ekstraordinær metafor for globaliseringens påvirkning af de gamle institutioner.

Læs mere om

Kontrol

Jeg er nødt til at have kontrol

Anne Sofie Aabyen fungerer som projektleder for sin handicappede datter, der får hjemmetræning. Hun læser medicinske fagartikler og koordinerer kontakten mellem de forskellige behandlere, for det er hun nødt til. Ellers mister hun håbet, siger hun.

Døden er en stor klump af ækel uoverskuelighed

Døden er det eneste sikre i livet, men vi lader, som om den ikke vedrører os. Det gør os angste og overkontrollerende, og der er kun én ting at gøre ved det: Sæt dig ned og træn i at dø, siger forfatteren og musikeren Kristian Leth.

Kontrol er en særlig disciplin for kvinder

Sanne Søndergaard er kontrolfreak – og det står hun ved. For mens mænds kontrolbehov handler om ikke at se svage ud, er kvinders i en anden liga, mener hun. De skal nemlig også have kontrol over det, mændene vil gøre imod dem. Folk&kirkes redaktør har været til testshow på Sanne Søndergaards nye show.

Nøglen ligger hos det andet menneske

Vi er fanget i en kredsen om os selv. Og først når vi giver slip på kontrollen, får øje på alle de andre og glemmer os selv, bliver vi fri. Sådan lyder den kristne grundfortælling, siger sognepræst Eva Tøjner Götke, der mener, at tiden har brug for kirkens modstemme.

Gud har i virkeligheden samme projekt, som vi har i vores podcast.

Nanna Elizabeth Hovgaard fra podcasten Fries Before Guys ved ikke, om hun tror på Gud. Men hun længes efter ham, og når alt brænder på, beder hun til ham og føler sig mindre ensom, for hos ham må man slippe kontrollen og være, som man er.

Hvad er der egentlig i vejen med at fejle?

Jacob Nossell har en spastisk lammelse, der gør det svært for ham at kontrollere bevægelser og tale. Det har gjort ham til mester i at blive afvist og har lært ham at affinde sig med det, han ikke kan gøre noget ved.

Det gælder om at holde døren åben

Vi lukker grænserne omkring os, fordi vi er bange for at miste kontrollen over vores identitet, mener forfatteren til en ny bog om gæstfrihed. Men hvis vi ikke passer på, bliver vi fattigere og mister os selv.

Styr på balancen

For lidt kontrol er noget skidt, og for meget er endnu værre. Så hvordan finder man den rigtige balance? Her giver lægen, psykologen og samfundsøkonomen deres bud på, hvad vi kan og skal kontrollere.

Kærlighedens paradoks

Når vi elsker nogen, vil vi ikke miste dem. Og derfor kommer vi til at kontrollere kærligheden ihjel. Når studerende har det svært og opsøger studenterpræsten på Aarhus Universitet, handler alle samtalerne i sidste ende om det samme. Kontrol.

Se angsten i øjnene

EKSPONERING: Mennesker er ikke høns. Vi dør ikke af skræk. Og ved at udsætte os for det, vi frygter, kan vi mindske angsten og genvinde styringen. I hvert fald over et lille hjørne af tilværelsen.

Videokontrol punkterer fodbolden

Behovet for kontrol har ædt sig ind i hjertet af den danske nationalsport. Vi vil eliminere de menneskelige fejl, men så har vi slet ikke forstået fodboldens sjæl, mener Christian Sforzini Graugaard, der er passioneret fodboldfan.

Biskopper og kontrol

Hvordan finder man balancen i, hvornår man skal forsøge at tage kontrol, og hvornår man skal give slip? Er det noget, kirken kan hjælpe til med? Folk&kirke har spurgt fem af landets biskopper – og en enkelt domprovst.

Kontrol er noget, man køber i Appstore

Fitbits, træningsspil og oversigt-apps. Der er ikke den kontroldims, du ikke kan få til din smartphone, så du kan få tjek på din søvn, din ægløsning, dit humør. Og hvis du ikke helt kan styre dit telefonforbrug, så findes der også en app til det.

Fem gode råd: Sådan tager du kontrollen tilbage fra din mobil

Hvert eneste øjeblik bliver du overvåget og kontrolleret gennem din mobil. Amerikansk forfatter har undersøgt, hvordan teknologigiganter kontrollerer din hverdag, og giver fem råd til, hvordan du kan gøre dig fri igen. Folk&kirke har interviewet Franklin Foer.

Accepter kontroltabet og se fremad

Lars Kolind var succesfuld erhvervsmand og folketingskandidat, da han i 2007 var igennem en mediestorm. Han blev misforstået, siger han, og misforståelsen hænger ved den dag i dag. Det hjælper ham at tro på, at der er en mening med alting.

Gå på opdagelse i

Andre magasiner